سینماتوگرافی فیلم، با الهام از نقاشیهای ادوارد هاپر، از تضاد نورهای گرم و سرد برای نمایش کشمکش درونی شخصیتها استفاده میکند. صحنهای که شخصیت اصلی در اتاقی نیمهتاریک، با نوری که از پنجرهای کثیف به داخل میتابد، به عکسهای قدیمی خیره شده، به تنهایی میتواند نماد تمام فیلم باشد: تلاشی ناامیدانه برای یافتن معنا در میان خاطرات محو شده. این تصاویر که گویی از رویاها و کابوسها سربرآوردهاند، با موسیقی مینیمال آرامبخشی همراه میشوند که یادآور آثار آرو پارت است - ترکیبی از سکوتهای معنادار و نوتهای اندک که بیشتر از آنکه موسیقی باشند، فضاسازیهای ذهنیاند.
فیلمنامه با جسارتی کمنظیر، مفاهیم فلسفی پساساختارگرایانه را در قالب دیالوگهایی موجز و نمادین میریزد. وقتی شخصیت اصلی در گفتگویی با دوستش میپرسد: «آیا این منم که خاطرات را میسازم یا خاطرات هستند که مرا میسازند؟»، در واقع پرسشی اساسی درباره ماهیت هویت فردی مطرح میکند. این دیالوگها که گاه به مانفیستهای فلسفی شبیهاند، با بازیهای ظریف و پراحساس بازیگران همراه میشوند. سکوتهای طولانی و نگاههای معنیدار بازیگر نقش اصلی، بیش از هر دیالوگی توانسته اضطراب وجودی شخصیت را منتقل کند.
زیرمتن فیلم اما نقدی تیز به جامعه مصرفزده امروز است. در پسزمینه بسیاری از صحنهها، صفحههای نمایش گوشیهای هوشمند، بیلبوردهای تبلیغاتی و فروشگاههای پرزرقوبرق به چشم میآیند که در تضادی آشکار با جستجوی شخصیت اصلی برای یافتن عواطف اصیل قرار دارند. فیلم با ظرافتی تحسینبرانگیز نشان میدهد که چگونه دنیای مدرن، احساسات را نیز به کالاهایی مصرفشدنی تبدیل کرده است. صحنهای که شخصیت اصلی در میان قفسههای بیانتهای یک سوپرمارکت مدرن گم شده، در حالی که آهنگ شادیبخشی از بلندگوها پخش میشود، از تاثیرگذارترین نمادهای فیلم برای نمایش این ایده است.
با این همه، «ارزش عاطفی» فیلمی بدون چالش نیست. پیچیدگی بیش از حد روایت و تکیه بر نمادگرایی انتزاعی ممکن است برای بخشی از مخاطبان ایجاد سردرگمی کند. گاه به نظر میرسد فیلم بیش از آنکه به ارتباط با تماشاگر فکر کند، درگیر بیان مفاهیم نظری خود است. این همان نقطهای است که باعث افول نسبی آن میشود اینکه شاید میشد همان مفاهیم عمیق را با کمی صراحت بیشتر بیان کرد بیآنکه از ارزش هنری اثر کاسته شود.
با این وجود، نمیتوان انکار کرد که «ارزش عاطفی» دستاوردی چشمگیر در سینمای معاصر است. این فیلم نه فقط به خاطر زیباییشناسی بصری خیرهکنندهاش، که به دلیل جسارت در به چالش کشیدن فرمهای مرسوم روایی و ارائه زبانی سینمایی برای بیان مفاهیم فلسفی عمیق شایسته تقدیر است. در دنیایی که سینما بیش از پیش به سمت تولیدات تجاری پیشپاافتاده گرایش پیدا کرده، آثاری مانند «ارزش عاطفی» یادآور میشوند که سینما همچنان میتواند رسانهای برای کاوش در ژرفترین لایههای تجربه انسانی باشد. این فیلم، همچون شعر بلندی تصویری است که نیاز به تامل و بازبینی دارد، اثری که با هر بار دیدن، لایههای جدیدی از معنا را آشکار میکند و بیننده را به بازاندیشی درباره رابطه خود با زمان، خاطره و عواطف انسانی دعوت میکند.
برای خواندن نقدهای جدیدترین آثار سینمای ایران و جهان در پایگاه خبری لبخند سبز همراه ما باشید.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
مجله گردشگری لبخند سبز
معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری، مراکز خرید، رستورانها، مراکز فرهنگی و هنری، غذاها و آئین های سنتی، گردشگری سلامت و تمام آنچه به گردشگری ربط دارد البته با چاشنی لبخند چون قرار است کاری کنیم که حالمان بهتر بشود.
تاریخ شروع فعالیت سایت : اول دی ماه 1401
تهران پلاک 55 واحد 15
والا به خدا شما زنگ بزن ما خودمان خدمت میرسیم چرا شما بیفتید تو زحمت اگر هم خیلی مشتاق دیدن ما هستید تماس تصویری و بعدش هم کارت به کارت مبلغ آگهی که سفارش دادید .
اگر ایمیل زدید شما که دستتان به زدن عادت کرده یک پیامک هم بزنید راه دوری نمیرود ثواب دارد .
09126465250
labkhandsabz1@gmail.com
امیدوارم لبخند در لحظه لحظه زندگیتان جاری باشد .
تمامی عکسها و نوشته های این سایت بجز آنها که کپی میکنیم تولید خودمان است و هر گونه بهره برداری از آن مجاز است ( شما که بر میدارید چرا خودمان را سبک کنیم اونم تو این گرونی فقط اسم ما به عنوان نویسنده این گوشه کنارها بنویسید ممنون میشوم اگر لینک هم دادید که چه بهتر ) و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.