menusearch
labkhandsabz.ir

سینما و تئاتر ایران

جستجو
شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ | ۰۸:۰۵:۳۴

نقد و بررسی فیلم لاله در برنامه نقد با زیر شلواری

نقد و بررسی فیلم لاله در برنامه نقد با زیر شلواری

در این قسمت از برنامه نقد با زیرشلواری به بررسی فیلم سینمایی لاله ساخته اسد الله نیک نژاد پرداختیم و از خجالت اش درآمدیم که امیدوارم از دیدن آن لذت ببرید
این فیلم که به داستان لاله صدیق برنده مسابقات اتومبیل رانی ایران می پردازد توانسته با ساختاری هالیوودی در کشورهای مختلف به نمایش درآید که از این نظر قابل تقدیر است.

چهارشنبه ۲۵ تیر ۴بیشتر بخوانید

آیا «دایناسور» آینده سینمای ایران را به خطر می‌اندازد؟- منتشر شده در ایرنا

آیا «دایناسور» آینده سینمای ایران را به خطر می‌اندازد؟- منتشر شده در ایرنا

«دایناسور» نماد بارز دوگانگی بحران‌آفرین سینمای ایران است، اثری که از نظر تجاری بی‌نظیر عمل می‌کند (فاتح گیشه نوروز ۱۴۰۴) اما از نظر هنری حتی به میانگین کیفیت آثار پیشین اطیابی هم نمی‌رسد.

سه شنبه ۲۴ تیر ۴بیشتر بخوانید

هورباکس: طنین فریادهای گم‌شده در پیچ‌وخم‌های چهارراه ولیعصر

هورباکس: طنین فریادهای گم‌شده در پیچ‌وخم‌های چهارراه ولیعصر

این نمایش که در فضای صنعتی خیابان رازی تهران (نبش کوچه زندوکیل) روی صحنه رفته، با تلفیق تئاتر محیطی، صداهای شهری، و تصاویر آرشیوی، روایتی نو از «گم‌شدگی نسلی» ارائه می‌دهد که گویی صدایشان در هیاهوی چهارراه ولیعصر گم شده است. کارگردان جوان اثر، با الهام از شیوه‌های روایتگری شرقی و استفاده هوشمندانه از سازه‌های فلزی متحرک، فضایی خلق کرده که همزمان هم زندان است، هم کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخی اطراف تئاترشهر، و هم ذهن آشفته شخصیت‌های نمایش.

چهارشنبه ۱۸ تیر ۴بیشتر بخوانید

وحشی؛ روایت تلخ از زخم‌های پنهان جامعه

وحشی؛ روایت تلخ از زخم‌های پنهان جامعه

از منظر داستانی، «وحشی» تلاش می‌کند تصویری از انسانی ارائه دهد که در برابر فشارهای اجتماعی و اقتصادی، به خشونت و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی کشیده می‌شود. این انتخاب موضوعی، فیلم را در زمره آثاری قرار می‌دهد که می‌خواهند جامعه را با زخم‌های پنهان خود مواجه کنند

چهارشنبه ۱۸ تیر ۴بیشتر بخوانید

سینماهای تهران و نقش آرامش‌بخش هنر در جنگ ۱۲ روزه

سینماهای تهران و نقش آرامش‌بخش هنر در جنگ ۱۲ روزه

حضور 20575 نفر در سینماها و تئاترهای تهران تنها در ۱۲ روز جنگ دارد. این رقم عجیب که در سایه موشک‌باران‌ها ثبت شده نمادی زنده از مقاومت فرهنگی ایران است.

دوشنبه ۱۶ تیر ۴بیشتر بخوانید

وقتی مسیحیت به عاشورا می‌رسد؛ نگاهی فرامذهبی در فیلم روز واقعه(+ جام جم آنلاین)

وقتی مسیحیت به عاشورا می‌رسد؛ نگاهی فرامذهبی در فیلم روز واقعه(+ جام جم آنلاین)

بیضایی در این اثر با بهره‌گیری از اسطوره‌شناسی ایرانی و عناصر تعزیه، موفق شد محدودیت‌های نمایش شخصیت‌های مقدس را به شیوه‌ای هنرمندانه دور بزند. دیالوگ‌های ادیبانه و چندلایه فیلم مانند «عشق مرکب راه است، نه مقصد راه» از نقاط قوت ماندگار این اثر محسوب می‌شوند.

دوشنبه ۱۶ تیر ۴بیشتر بخوانید

تجلی عشق هانیه و بشیرو در دمام‌های عاشورایی+(جام جم آنلاین)

تجلی عشق هانیه و بشیرو در دمام‌های عاشورایی+(جام جم آنلاین)

پوراحمد و فیلم‌نامه‌نویس جنوبی‌اش، اصغر عبداللهی، باظرافتی کم‌نظیر، رنج‌های بشیرو را به مصائب کربلا گره می‌زنند، تشنگی طاقت‌فرسای او در سفر یادآور تشنه‌لبان دشت کربلاست؛ گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) که باید به‌سلامت برسد نماد پیام عاشورا است؛ و طوفان دریایی آغازین، پیش‌درآمدی است بر نبرد نابرابر حق و باطل. فیلم در اوج خود به صحنه‌ای نمادین و فراموش‌نشدنی می‌رسد،

يكشنبه ۱۵ تیر ۴بیشتر بخوانید

رستاخیز و بازنمایی کربلا در مرزهای هنر و ایمان

رستاخیز و بازنمایی کربلا در مرزهای هنر و ایمان

فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش، نه تنها یک اثر سینمایی، بلکه روایتی عمیق و پرچالش از واقعه کربلاست که به پرده نقره‌ای راه یافت. این فیلم که در سطح بین‌الملل با عناوینی چون «حسین آنکه گفت نه» (Hussein Who Said No) در غرب و «القربان» در جهان عرب شناخته می‌شود، تلاشی بلندپروازانه برای به تصویر کشیدن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین وقایع تاریخ اسلام است.

شنبه ۱۴ تیر ۴بیشتر بخوانید

محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟

محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟

مرتضی محمدیان در نمایش «در نقش سقراط» با جسارتی کم‌نظیر، محاکمه تاریخی سقراط را به دادگاهی معاصر در قلب اصفهان تبدیل می‌کند. این اثر که در فضای رازآلود زندان کهن میدان نقش جهان اجرا می‌شود، نه بازسازی صرف تاریخ که آینه‌ای است روبروی جامعه‌ای که «پرسشگری را جرم می‌داند».

شنبه ۳۱ خرداد ۴بیشتر بخوانید

پیرپسر؛ روایت بحران هویت در جامعه معاصر 

پیرپسر؛ روایت بحران هویت در جامعه معاصر 

در سطح نخست، فیلم به بحران هویت فردی می‌پردازد. شخصیت‌های اصلی گرفتار تضادهای درونی‌اند؛ میان میل به آزادی فردی و فشارهای اجتماعی، میان خواست رهایی و ترس از قضاوت، میان نیاز به ارتباط و ناتوانی در بیان احساسات. این تضادها در روانشناسی به عنوان کشمکش میان «خود» و «نقاب» شناخته می‌شوند

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۴بیشتر بخوانید

پرواز در ذهن اوتیستیک، وقتی تئاتر، مرزهای نادیده را می‌شکند!

پرواز در ذهن اوتیستیک، وقتی تئاتر، مرزهای نادیده را می‌شکند!

نمایش «ماجرای عجیب سگی در شب» اقتباسی از رمان پرفروش مارک هادون، تنها یک درام معمایی نیست؛ بلکه سفری است به اعماق ذهنیتی که جامعه اغلب آن را نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند. با ترکیبی از طراحی صحنه نمادین، بازیگری فراموش‌نشدنی و موسیقی دقیق، نمایش موفق می‌شود مخاطب را در چالش‌های زیستی یک فرد اوتیستیک شریک کند، هرچند در میانه راه با موانعی نیز روبه‌روست.

دوشنبه ۲۶ خرداد ۴بیشتر بخوانید

اژدهاک، آتش انتقام در قفس اجرایی تک‌نفره!

اژدهاک، آتش انتقام در قفس اجرایی تک‌نفره!

نمایش «اژدهاک» بخشی از پروژه بزرگتر «هرشنبه با بیضایی» نه فقط بازخوانی یک متن که آزمونی جسورانه در مرزهای بدن بازیگر به‌مثابه ابزار روایت است. جهانجونیا در نقش «اژدهاک»، چهره‌ای اساطیری آغشته به کینه و اضطراب، با حرکات فیزیکی تند و تغییرات لحظه‌ای چهره، دنیایی از خشم و انتقام را در فضایی مینی مال می‌آفریند. او خود را محصور در دیوارهای نمادین تماشاخانه طهران می‌کند، جایی که مخاطب را به دژی می‌کشاند که «درهایش را بر مردم بسته‌اند».

يكشنبه ۲۵ خرداد ۴بیشتر بخوانید
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
نقد فیلم جشنواره
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
سایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب