menusearch
labkhandsabz.ir

سینما و تئاتر ایران

جستجو
شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ | ۰۸:۰۵:۳۲

«سفر» و «باشو»؛ آثاری که کودک ایرانی را از حاشیه به مرکز آوردند

«سفر» و «باشو»؛ آثاری که کودک ایرانی را از حاشیه به مرکز آوردند

بیضایی تنها دو فیلم کوتاه و بلند تحت عنوان سینمای کودک و نوجوان ساخته است: «سفر» (۱۳۵۱) و «باشو غریبه کوچک» (۱۳۶۴). هرچند آثار نمایشی و داستانی او نیز مملو از شخصیت‌های کودکانه، روایت‌های تمثیلی و دغدغه تربیتی است. در نمایشنامه‌هایش همچون «عروسک‌ها» «قصه ماه پنهان» و «ساحل نجات» کودک و جهان پیرامون او حضوری بی‌بدیل دارند

سه شنبه ۱۵ مهر ۴بیشتر بخوانید

«آدم فروش» تابلوی نقاشی بی‌نقص، با قصه‌ای لاغر

«آدم فروش» تابلوی نقاشی بی‌نقص، با قصه‌ای لاغر

فیلم سینمایی «آدم فروش» ساخته محمود کلاری حکایت اثر هنری‌ای است که در میانه قله‌های بصری و دره‌های روایی سرگردان مانده است. این فیلم که بازگشت کلاری به کارگردانی پس از ۲۲ سال محسوب می‌شود، یک پرتره خانوادگی خوش‌رنگ، اما با روایتی کم‌عمق، اثری چندلایه با بار نوستالژیک انسانی و اجتماعی ارائه می‌دهد.

سه شنبه ۱۵ مهر ۴بیشتر بخوانید

باشو؛ شعر همزیستی در میانه گسست‌ها

باشو؛ شعر همزیستی در میانه گسست‌ها

فیلم بلند «باشو غریبه کوچک» (۱۳۶۴) روایت پسرکی به نام «باشو» از جنوب ایران است که خانواده و خانه خود را در جریان بمباران‌های جنگ ایران و عراق از دست داده و به شمال مهاجرت می‌کند.

دوشنبه ۱۴ مهر ۴بیشتر بخوانید

بی‌امان اشک؛ مرثیه‌ای شاعرانه برای تاریخ ایران

بی‌امان اشک؛ مرثیه‌ای شاعرانه برای تاریخ ایران

در «بی‌امان اشک» تاریخ نه به مثابه یک گذشته‌ مرده بلکه به عنوان نیرویی زنده و تکرار شونده به صحنه می‌آید. نمایش هشدار می‌دهد که بی‌توجهی به تاریخ همان بی‌توجهی به هویت است؛ غفلتی که می‌تواند سرزمین را به دست بیگانگان یا صاحبان اندیشه‌های تحمیلی بسپارد.

دوشنبه ۱۴ مهر ۴بیشتر بخوانید

گزارش تصویری تئاتر بی امان اشک

گزارش تصویری تئاتر بی امان اشک

بی امان اشک به کارگردانی مهدی ترکمن و نویسندگی محسن بخشی در بیست و دومین جشنواره بین المللی نمایش آیینی و سنتی به اجرا درآمد

يكشنبه ۱۳ مهر ۴بیشتر بخوانید

تحلیل شکارگاه از نما تا صدا؛ طراحی لباس درخشان، اکشن‌های ضعیف

تحلیل شکارگاه از نما تا صدا؛ طراحی لباس درخشان، اکشن‌های ضعیف

سریال شکارگاه با بازی پرویز پرستویی در نقش میرعطاخان داستان خانوادۀ نظامی را روایت می‌کند که مأمور حفاظت از تاج سلطنتی در عمارتی نفرین‌شده می‌شوند.

شنبه ۱۲ مهر ۴بیشتر بخوانید

«ناجورها» اثری که در نتوانستن نمره قبولی گرفت

«ناجورها» اثری که در نتوانستن نمره قبولی گرفت

فیلم سینمایی «ناجورها» به کارگردانی محمدحسین فرح‌بخش و تهیه‌کنندگی مشترک عبدالله علیخانی و فرح‌بخش به عنوان یک اثر کمدی- اجتماعی وارد سینماهای ایران شد. 

جمعه ۱۱ مهر ۴بیشتر بخوانید

صداقت بی‌حاشیه ریگ چاه، طنز تلخ سربازان مرزی

صداقت بی‌حاشیه ریگ چاه، طنز تلخ سربازان مرزی

نمایش «ریگ چاه» به کارگردانی علی پیمان تجربه‌ای است که تماشاگر را به عمیق‌ترین لایه‌های احساسی و انسانی می‌برد. این اثر که در فضایی دور افتاده و مرزی جریان دارد نه با پیچیدگی‌های فرمال و نه با ادعاهای فلسفی که با صداقتی کم‌نظیر در جان بیننده نفوذ می‌کند.

پنجشنبه ۱۰ مهر ۴بیشتر بخوانید

«صیاد»؛ تلاشی ناموفق برای نمایش انسانی بزرگ

«صیاد»؛ تلاشی ناموفق برای نمایش انسانی بزرگ

فیلم سینمایی «صیاد» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی محمد رضا شفیعی در میان آثار اخیر سینمای دفاع مقدس از حیث رویکرد پرتره‌ نگارانه به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های نظامی معاصر ایران یعنی شهید علی صیاد شیرازی پرداخته است.

پنجشنبه ۱۰ مهر ۴بیشتر بخوانید

سینما مترو پل نماد امید و فرهنگ در میدان جنگ

سینما مترو پل نماد امید و فرهنگ در میدان جنگ

فیلم سینمایی «سینما مترو پل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر به عنوان یکی از شاخص‌ترین و بحث‌برانگیزترین آثار سال‌های اخیر سینمای دفاع مقدس اثری است که با گذشت سه سال از ساخت با اکران خود بازتاب‌های گسترده‌ای در میان مخاطبان برانگیخت. 

پنجشنبه ۱۰ مهر ۴بیشتر بخوانید

وقتی غیبت موجه روایت را کند می‌کند

وقتی غیبت موجه روایت را کند می‌کند

فیلم «غیبت موجه» به کارگردانی عباس رافعی اثری است که پس از چند سال توقیف و تأخیر در اکران، نهایتاً سال ۱۴۰۴ به نمایش درآمد. داستان زنّی است که با ورود به مدرسه‌ای پسرانه، به تدریج رازهایی را درباره معلمان، مدیر و ساختار مدرسه کشف می‌کند. در ادامه، این نقد را از منظر فنی با تمرکز بر نقاط قوت و ضعف ارائه می‌دهم

دوشنبه ۳۱ شهریور ۴بیشتر بخوانید

جلوه‌های بصری در اوج، روایت در میانه: قوت‌ها و ضعف‌های فرمانروای آب

جلوه‌های بصری در اوج، روایت در میانه: قوت‌ها و ضعف‌های فرمانروای آب

فیلم پویانمایی «فرمانروای آب» به کارگردانی مجید اسماعیلی اثری نسبتاً متفاوت در فضای انیمیشن ایرانی است که با تمرکز بر موضوعات ملی-دینی و دفاعی وارد عرصه شده است. در ادامه، این اثر را از منظر فنی بررسی می‌کنم و نقاط قوت و ضعف آن را مرور می‌نمایم.

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۴بیشتر بخوانید
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
نقد فیلم جشنواره
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
سایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب