menusearch
labkhandsabz.ir

سینما و تئاتر ایران

جستجو
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ | ۱۷:۱۰:۲۸

نقش پدر در سینمای اجتماعی، از ستون سنتی تا بحران هویت مدرن

نقش پدر در سینمای اجتماعی، از ستون سنتی تا بحران هویت مدرن

پدر دیگر تنها قهرمان شکست‌ناپذیر نیست؛ او نیز آسیب‌پذیر می‌شود با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند در برقراری ارتباط با فرزندانش دچار مشکل می‌شود و گاهی حتی به دلیل فشارهای اجتماعی اقتدارش زیر سؤال می‌رود. فیلم‌هایی مانند «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی تصویری پیچیده از پدری ارائه می‌دهد که با وجود دغدغه اخلاقی و مسئولیت‌پذیری در قبال پدر بیمارش در حفظ خانواده و برقراری ارتباط با همسر و فرزندش ناکام می‌ماند.

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۴بیشتر بخوانید

«زن و بچه»، روایتی از فروپاشی و عصیان در سینمای فمینیستی

«زن و بچه»، روایتی از فروپاشی و عصیان در سینمای فمینیستی

روستایی در «زن و بچه» ترکیبی خاص از رئالیسم اجتماعی تلخ و ملودرام روان‌شناختی ارائه می‌دهد. او زندگی روزمره را با جزئیاتی دقیق و خشن به تصویر می‌کشد، اما این واقع‌گرایی صرفاً زمینه ‌ساز انفجار احساسات سرکوب ‌شده است و رنج زنانه در اثر او با شدت تمام بازنمایی می‌شود.

دوشنبه ۱۳ مرداد ۴بیشتر بخوانید

اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر(منتشر شده در ایرنا)

اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر(منتشر شده در ایرنا)

آنچه این اپرا را متمایز می‌کند، نوآوری‌های ساختاری و هنری آن است. غریب پور با کنار گذاشتن قالب‌های رایج غربی مانند بل‌کانتو و جایگزینی موسیقی دستگاهی ایران، موفق شد اصالت فرهنگی اثر را حفظ کند و هم‌زمان زبانی جهان‌شمول برای روایت عاشورا بیافریند. آهنگسازی بهزاد عبدی با تکیه بر مقام‌هایی چون نوا و راست، شخصیت‌ها را از حیث عاطفی و معنوی عمق بخشیده است

يكشنبه ۱۲ مرداد ۴بیشتر بخوانید

نقد و بررسی فیلم لاله در برنامه نقد با زیر شلواری

نقد و بررسی فیلم لاله در برنامه نقد با زیر شلواری

در این قسمت از برنامه نقد با زیرشلواری به بررسی فیلم سینمایی لاله ساخته اسد الله نیک نژاد پرداختیم و از خجالت اش درآمدیم که امیدوارم از دیدن آن لذت ببرید
این فیلم که به داستان لاله صدیق برنده مسابقات اتومبیل رانی ایران می‌پردازد توانسته با ساختاری هالیوودی در کشورهای مختلف به نمایش درآید که از این نظر قابل تقدیر است.

چهارشنبه ۲۵ تیر ۴بیشتر بخوانید

آیا «دایناسور» آینده سینمای ایران را به خطر می‌اندازد؟- منتشر شده در ایرنا

آیا «دایناسور» آینده سینمای ایران را به خطر می‌اندازد؟- منتشر شده در ایرنا

«دایناسور» نماد بارز دوگانگی بحران‌آفرین سینمای ایران است، اثری که از نظر تجاری بی‌نظیر عمل می‌کند (فاتح گیشه نوروز ۱۴۰۴) اما از نظر هنری حتی به میانگین کیفیت آثار پیشین اطیابی هم نمی‌رسد.

سه شنبه ۲۴ تیر ۴بیشتر بخوانید

سینماهای تهران و نقش آرامش‌بخش هنر در جنگ ۱۲ روزه

سینماهای تهران و نقش آرامش‌بخش هنر در جنگ ۱۲ روزه

حضور 20575 نفر در سینماها و تئاترهای تهران تنها در ۱۲ روز جنگ دارد. این رقم عجیب که در سایه موشک‌باران‌ها ثبت شده نمادی زنده از مقاومت فرهنگی ایران است.

دوشنبه ۱۶ تیر ۴بیشتر بخوانید

وقتی مسیحیت به عاشورا می‌رسد؛ نگاهی فرامذهبی در فیلم روز واقعه

وقتی مسیحیت به عاشورا می‌رسد؛ نگاهی فرامذهبی در فیلم روز واقعه

بیضایی در این اثر با بهره‌گیری از اسطوره‌شناسی ایرانی و عناصر تعزیه، موفق شد محدودیت‌های نمایش شخصیت‌های مقدس را به شیوه‌ای هنرمندانه دور بزند. دیالوگ‌های ادیبانه و چندلایه فیلم مانند «عشق مرکب راه است، نه مقصد راه» از نقاط قوت ماندگار این اثر محسوب می‌شوند.

دوشنبه ۱۶ تیر ۴بیشتر بخوانید

تجلی عشق هانیه و بشیرو در دمام‌های عاشورایی

تجلی عشق هانیه و بشیرو در دمام‌های عاشورایی

پوراحمد و فیلم‌نامه‌نویس جنوبی‌اش، اصغر عبداللهی، باظرافتی کم‌نظیر، رنج‌های بشیرو را به مصائب کربلا گره می‌زنند، تشنگی طاقت‌فرسای او در سفر یادآور تشنه‌لبان دشت کربلاست؛ گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) که باید به‌سلامت برسد نماد پیام عاشورا است؛ و طوفان دریایی آغازین، پیش‌درآمدی است بر نبرد نابرابر حق و باطل. فیلم در اوج خود به صحنه‌ای نمادین و فراموش‌نشدنی می‌رسد،

يكشنبه ۱۵ تیر ۴بیشتر بخوانید

رستاخیز و بازنمایی کربلا در مرزهای هنر و ایمان

رستاخیز و بازنمایی کربلا در مرزهای هنر و ایمان

فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش، نه تنها یک اثر سینمایی، بلکه روایتی عمیق و پرچالش از واقعه کربلاست که به پرده نقره‌ای راه یافت. این فیلم که در سطح بین‌الملل با عناوینی چون «حسین آنکه گفت نه» (Hussein Who Said No) در غرب و «القربان» در جهان عرب شناخته می‌شود، تلاشی بلندپروازانه برای به تصویر کشیدن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین وقایع تاریخ اسلام است.

شنبه ۱۴ تیر ۴بیشتر بخوانید

خانه ارواح، تلفیق کمدی و وحشت در سینمای ایران

خانه ارواح، تلفیق کمدی و وحشت در سینمای ایران

این اثر با تلفیق ژانر وحشت و طنز اجتماعی تجربه‌ای متفاوت را برای مخاطب رقم می‌زند. کمدی در این اثر نه صرفاً یک عنصر تزئینی بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از روایت است که به عمق بخشیدن به شخصیت‌ها، تلطیف فضای ترسناک و بیان کنایه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

شنبه ۱۰ خرداد ۴بیشتر بخوانید

«جوکر طبقه ۲۱» این بار با طعم زوج‌بازی+ فیلم

«جوکر طبقه ۲۱» این بار با طعم زوج‌بازی+ فیلم

حضور اکبر عبدی با پوشش زنانه است این هنرمند توانا که اولین بار در فیلم آدم برفی چنین نقشی را بازی کرد و بعد ها در فیلم های دیگر هم تکرار نمود همگی در راستای داستان و کمک به پیشبرد آن بودند ولی...

شنبه ۳ خرداد ۴بیشتر بخوانید

برنامه روز چهارم جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اعلام شد

برنامه روز چهارم جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اعلام شد

نمایش فیلم‌ها از ساعت ۱۵ در سالن‌هایی چون کرخه، خلیج فارس، هویزه، سوسنگرد، کارون، اروند و مهران برگزار می‌شود.

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۴بیشتر بخوانید
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
طراحی توسط سایت ساز خبری