menusearch
labkhandsabz.ir

سینما و تئاتر ایران

جستجو
شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ | ۲۰:۴۵:۰۷

نقد فیلم "تعارض": وقتی دوربین‌های مداربسته راوی جنون می‌شوند(انتشار در خبرگزاری کار)

 نقد فیلم

فیلم به شدت تحت تأثیر مکتب اگزیستانسیالیسم است و به مفاهیمی مانند پوچی تنهایی و جستجوی معنا در زندگی می‌پردازد. شخصیت رضا نماد انسان مدرنی است که در جستجوی معنا در جهان بی‌معناست. این جستجو او را به ورطه جنون می‌کشاند و مرز بین واقعیت و خیال را برایش محو می‌کند.

جمعه ۷ شهریور ۴بیشتر بخوانید

رقص تلخ تاریخ در قاب شبکه ۳(انتشار در جام جم آنلاین)

رقص تلخ تاریخ در قاب شبکه ۳(انتشار در جام جم آنلاین)

سریال«عملیات مهندسی»به کارگردانی سروش محمدزاده، کوششی است در بازآفرینی یکی ازصفحات پرالتهاب و پرحادثه تاریخ معاصر ایران دردهه۶۰شمسی؛ دورانی که با شکل‌گیری انقلاب و سپس رویارویی با گروه‌هایی چون منافقین، شاهد حوادث تلخ و پیچیده‌ای بود.این سریال‌که براساس رویدادهای واقعی ساخته شده، سعی داردتصویری واقع‌گرایانه وتلخ از مبارزات جوانان‌انقلابی بااین گروهک‌هاارائه دهد.

پنجشنبه ۶ شهریور ۴بیشتر بخوانید

امشب به صرف بورش بدون خون، حمام سردی که عشق در آن غرق شد!(انتشار در ایرنا)

امشب به صرف بورش بدون خون، حمام سردی که عشق در آن غرق شد!(انتشار در ایرنا)

صابر ابر بار دیگر با جسارت هنری خود، صحنه تئاتر ایران را به آزمایشگاهی برای واکاوی مرزهای زندگی، مرگ و جنسیت تبدیل کرده است. نمایش «امشب به صرف بورش بدون خون» ــ بخش دوم سه‌گانه‌ای بر اساس رمان «نازنین» داستایوفسکی ــ این بار با روایتی زنانه، مخاطب را به عمیق‌ترین لایه‌های روان انسان می‌کشاند. الهام کردا در نقش نازنین، زنی که بر سر جسد شوهرش (با پاهایی بی‌جان در حوض آب سرد) نشسته است، نه یک قربانی منفعل، که راوی اغواگری است که مرزهای واقعیت و خیال، عشق و نفرت، قربانی و قاتل را در هم می‌شکند.

چهارشنبه ۵ شهریور ۴بیشتر بخوانید

نقدی بر فیلم کوتاه «۶۳»؛گذر عمر و چالش نمادپردازی+ فیلم

نقدی بر فیلم کوتاه «۶۳»؛گذر عمر و چالش نمادپردازی+ فیلم

این فیلم با نگاهی نمادین سعی دارد مخاطب را به تأمل درباره چرخه زندگی وا دارد، اما در میانه راه با چالش‌های اجرایی و مفهومی متعددی روبرو می‌شود که وحدت اثر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دوشنبه ۳ شهریور ۴بیشتر بخوانید

ماهی‌ای که در تور ایستایی گرفتار شد؛ نقد نمایش «ماهی رها» به کارگردانی ژاله صامتی

ماهی‌ای که در تور ایستایی گرفتار شد؛ نقد نمایش «ماهی رها» به کارگردانی ژاله صامتی

ژاله صامتی در نمایش «ماهی رها» نه‌تنها نقش کارگردان و تهیه‌کننده را بر عهده دارد، بلکه همراه دخترش، نیاز سنجری، روی صحنه می‌آید تا روایتی از تقابل دو نسل (دهه‌های ۵۰ و ۸۰) را با تمام حسرت‌ها، شادی‌ها، و نداشته‌هایشان بازگو کند.

دوشنبه ۲۷ مرداد ۴بیشتر بخوانید

نقش پدر در سینمای اجتماعی، از ستون سنتی تا بحران هویت مدرن

نقش پدر در سینمای اجتماعی، از ستون سنتی تا بحران هویت مدرن

پدر دیگر تنها قهرمان شکست‌ناپذیر نیست؛ او نیز آسیب‌پذیر می‌شود با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند در برقراری ارتباط با فرزندانش دچار مشکل می‌شود و گاهی حتی به دلیل فشارهای اجتماعی اقتدارش زیر سؤال می‌رود. فیلم‌هایی مانند «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی تصویری پیچیده از پدری ارائه می‌دهد که با وجود دغدغه اخلاقی و مسئولیت‌پذیری در قبال پدر بیمارش در حفظ خانواده و برقراری ارتباط با همسر و فرزندش ناکام می‌ماند.

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۴بیشتر بخوانید

«زن و بچه»، روایتی از فروپاشی و عصیان در سینمای فمینیستی

«زن و بچه»، روایتی از فروپاشی و عصیان در سینمای فمینیستی

روستایی در «زن و بچه» ترکیبی خاص از رئالیسم اجتماعی تلخ و ملودرام روان‌شناختی ارائه می‌دهد. او زندگی روزمره را با جزئیاتی دقیق و خشن به تصویر می‌کشد، اما این واقع‌گرایی صرفاً زمینه ‌ساز انفجار احساسات سرکوب ‌شده است و رنج زنانه در اثر او با شدت تمام بازنمایی می‌شود.

دوشنبه ۱۳ مرداد ۴بیشتر بخوانید

اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر(منتشر شده در ایرنا و جام جم)

اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر(منتشر شده در ایرنا و جام جم)

آنچه این اپرا را متمایز می‌کند، نوآوری‌های ساختاری و هنری آن است. غریب پور با کنار گذاشتن قالب‌های رایج غربی مانند بل‌کانتو و جایگزینی موسیقی دستگاهی ایران، موفق شد اصالت فرهنگی اثر را حفظ کند و هم‌زمان زبانی جهان‌شمول برای روایت عاشورا بیافریند. آهنگسازی بهزاد عبدی با تکیه بر مقام‌هایی چون نوا و راست، شخصیت‌ها را از حیث عاطفی و معنوی عمق بخشیده است

يكشنبه ۱۲ مرداد ۴بیشتر بخوانید

نقد و بررسی فیلم لاله در برنامه نقد با زیر شلواری

نقد و بررسی فیلم لاله در برنامه نقد با زیر شلواری

در این قسمت از برنامه نقد با زیرشلواری به بررسی فیلم سینمایی لاله ساخته اسد الله نیک نژاد پرداختیم و از خجالت اش درآمدیم که امیدوارم از دیدن آن لذت ببرید
این فیلم که به داستان لاله صدیق برنده مسابقات اتومبیل رانی ایران می‌پردازد توانسته با ساختاری هالیوودی در کشورهای مختلف به نمایش درآید که از این نظر قابل تقدیر است.

چهارشنبه ۲۵ تیر ۴بیشتر بخوانید

آیا «دایناسور» آینده سینمای ایران را به خطر می‌اندازد؟- منتشر شده در ایرنا

آیا «دایناسور» آینده سینمای ایران را به خطر می‌اندازد؟- منتشر شده در ایرنا

«دایناسور» نماد بارز دوگانگی بحران‌آفرین سینمای ایران است، اثری که از نظر تجاری بی‌نظیر عمل می‌کند (فاتح گیشه نوروز ۱۴۰۴) اما از نظر هنری حتی به میانگین کیفیت آثار پیشین اطیابی هم نمی‌رسد.

سه شنبه ۲۴ تیر ۴بیشتر بخوانید

هورباکس: طنین فریادهای گم‌شده در پیچ‌وخم‌های چهارراه ولیعصر

هورباکس: طنین فریادهای گم‌شده در پیچ‌وخم‌های چهارراه ولیعصر

این نمایش که در فضای صنعتی خیابان رازی تهران (نبش کوچه زندوکیل) روی صحنه رفته، با تلفیق تئاتر محیطی، صداهای شهری، و تصاویر آرشیوی، روایتی نو از «گم‌شدگی نسلی» ارائه می‌دهد که گویی صدایشان در هیاهوی چهارراه ولیعصر گم شده است. کارگردان جوان اثر، با الهام از شیوه‌های روایتگری شرقی و استفاده هوشمندانه از سازه‌های فلزی متحرک، فضایی خلق کرده که همزمان هم زندان است، هم کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخی اطراف تئاترشهر، و هم ذهن آشفته شخصیت‌های نمایش.

چهارشنبه ۱۸ تیر ۴بیشتر بخوانید

سینماهای تهران و نقش آرامش‌بخش هنر در جنگ ۱۲ روزه

سینماهای تهران و نقش آرامش‌بخش هنر در جنگ ۱۲ روزه

حضور 20575 نفر در سینماها و تئاترهای تهران تنها در ۱۲ روز جنگ دارد. این رقم عجیب که در سایه موشک‌باران‌ها ثبت شده نمادی زنده از مقاومت فرهنگی ایران است.

دوشنبه ۱۶ تیر ۴بیشتر بخوانید
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
طراحی توسط سایت ساز خبری