menusearch
labkhandsabz.ir

چهار

جستجو
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۳:۲۳:۴۴

آموزش چوپانی به گردشگر زن ویتنامی

آموزش چوپانی به گردشگر زن ویتنامی

یک چوپان خوش ذوق و البته کار بلد ایرانی که گروهی از گردشگران ویتنامی برای آشنایی با سبک زندگی روستایی ایرانیان در یکی از روستاها ساکن شدند به آنها آموزش چوپانی و نحوه صدا کردن احشام را داده است

یکشنبه بیست و نهم مرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

ایلام بهشت گمشده چند هزار ساله

ایلام بهشت گمشده چند هزار ساله

در فصل تابستان و مخصوصاً ماه آخر آن که مصادف است با ایام اربعین امام حسین (ع) مسافران زیادی برای عبور از مرز مهران به استان ایلام سفر می‌کنند ولی متاسفانه تعداد اندکی از هموطنان به گردشگری در این استان زیبا چند هزار ساله می‌پردازند در این مطلب به مکان های گردشگری طبیعی این استان می‌پردازیم و امیدواریم هموطنان عزیز در کنار زیارت و در مسیر رفت یا برگشت چند روزی را برای گردشگری در این استان زیبا صرف کنند .

دوشنبه بیست و سوم مرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

آب دوغ خیار غذای سلاطین

آب دوغ خیار غذای سلاطین

در وصف آب دوغ خیار آورده اند که این مثلث طلایی که آن را در چله تموز(تابستان) به یمن و برکت گرمای بی حد و خارج از توان و ایضاً به سبب خنکی جان و جگر در فصل وِلو که معمولاً دو هفته است و شاهان و درباریان و ایضاً کل ساختمان همه کارها را تعطیل می‌کردند و برای درک حال رعیت به میان آنها می‌رفتند و فقط همین غذا را می‌خوردند و بعد از آن آروغ می‌زدند و اُرد ناشتا می‌دادند چون عمراً سلطان و اطرافیان با خوردن آب دوغ خیار سیر شوند.

چهارشنبه هجدهم مرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

دریاچه نمک قم بزرگترین آینه طبیعی ایران

دریاچه نمک قم بزرگترین آینه طبیعی ایران

دریاچه نمک حوض سلطان به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمالشرق شهرستان قم واقع شده‌است. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است.

شنبه چهاردهم مرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

بالش مسافرتی ! چیست، چرا و چگونه ؟

بالش مسافرتی ! چیست، چرا و چگونه ؟

یک بالش مسافرتی خوب می‌تواند در سفرهای طولانی به راحت بودن شما در خودرو کمک کند. در حالت ایده‌آل، بالش کمک می‌کند تا گردن یا بدن شما در موقعیت بهتری قرار بگیرد و بتوانید آرام بخوابید، حتی اگر جای شما تنگ و ناراحت‌کننده باشد. بالشی را انتخاب کنید که مناسب سبک خواب شما باشد.

دوشنبه نهم مرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

چشمه نوپلکس قزوین جایی که اسفندیار روئین تن شد

چشمه نوپلکس قزوین جایی که اسفندیار روئین تن شد

روستای زرگر ، روستایی است در ۱۰۰ کیلومتری غرب تهران، در شهرستان آبیک استان قزوین. این روستا دارای تاریخی کهن بوده و داستان های جذاب و شگفت انگیزی را نیز به خود اختصاص داده است. افسانه ها می‌گوید مردم روستای زرگر از بقایای کولی های اروپا هستند، اما چون ماهیت این افسانه ها روشن نیست، زرگرها خودشان را ایرانی می‌دانند؛ هرچند به زبان رومانو سخن می‌گویند. وقتی زرگرها به زبان رومانو با هم حرف می‌زنند فردی که شنونده است، حتی کلمات را هم تشخیص نمی‌دهد، چه رسد به معنی شان؛ اما اینها که مردمی با محبت مردمان ایل اند، سرعت حرف زدنشان را کم و شمرده شمرده کلمات را ادا می‌کنند تا غیر رومانوها هم چیزی بفهمند.

شنبه هفتم مرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

تعزیه هنر نمایش سوگ حسینی

تعزیه هنر نمایش سوگ حسینی

وقتی که شمر گریه می‌کند بر حسین / آخر چگونه می‌توان از کربلا نگفت
تاریخ پیدایش تعزیه به صورت دقیق پیدا نیست. برخی با باور به ایرانی‌بودن این نمایش آیینی، پاگیری آن را به ایران پیش از اسلام به پیشینهٔ سه‌هزارسالهٔ سوگ سیاوش پهلوان داستان‌های ملی ایران نسبت داده و این آیین را مایه و زمینه‌ساز شکل‌گیری آن دانسته‌اند. برخی پژوهشگران نیز پیشینهٔ آن را به آیین‌هایی چون مصائب میترا و یادگار زریران بازمی‌گردانند و برخی پیدایش آن را متأثر از عناصر اساطیری میان رودان، آناطولی و مصر، و کسانی نیز مصائب مسیح و دیگر افسانه‌های تاریخی در فرهنگ‌های هند و اروپایی و سامی را در پیدایش آن کارساز دانسته‌اند؛ ولی به گمان بسیار، تعزیه — جدا از شباهت‌هایش با عزاداری‌های آیینی گذشته — شکل تکامل‌یافته‌تر و پیچیده‌تر سوگواری‌های سادهٔ شیعیان سده‌های نخستین برای کشته‌شدگان کربلا است.

چهارشنبه چهارم مرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

نخل گردانی آئین عزاداری از عهد ساسانی

نخل گردانی آئین عزاداری از عهد ساسانی

نَخْل‌ْگَردانی، مراسمی است که شیعیان برخی مناطق به عنوان تشییع نمادین پیکر امام حسین(ع) در عزاداری روز عاشورا برگزار می‌کنند که معروفترین آنها در یزد است

دوشنبه دوم مرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

از کوههای نمکی جاش تا عجیب ترین آب انبار بوشهر

از کوههای نمکی جاش تا عجیب ترین آب انبار بوشهر

استان بوشهر که به صورت یک شبه جزیره در کنار خلیج فارس میزبان گردشگرانی از تمام نقاط ایران و کشورهای همسایه و غیر همسایه است در این استان جاذبه های گردشگری فراوانی از آب انبار مستطیل شکل که تو ایران همین یک نمونه را داریم تا گنبد نمکی در شهرستان جاسک را شامل می‌شود.

دوشنبه پنجم تیر ۰۲ بیشتر بخوانید

موزه فلک الافلاک لرستان

موزه فلک الافلاک لرستان

قلعه تاريخي فلک‌افلاک با 5300 مترمربع مساحت، دو صحن، هشت برج، 300 جان‌پناه و چاهي به عمق 40 متر در بلنداي تپه‌اي باستاني در مرکز شهر خرم‌آباد واقع گرديده است. براساس آثار و شواهد به دست آمده و آثاري نظير گرداب سنگي، پل شکسته، آسياب گبري و ديگر بقاياي شهر باستاني شاپور خواست، ساخت اوليه اين بناي شکوهمند تاريخي را به زمان شاپور اول ساساني نسبت مي‌دهند.

شنبه سوم تیر ۰۲ بیشتر بخوانید

کلانه کردستان قدیمی ترین فست فود جهان

کلانه کردستان قدیمی ترین فست فود جهان

کلانه نوعی خوراک بهاره مربوط به استان کردستان است که در شهرهای مختلف این استان طبخ می‌شود. البته به لطف امکانات عصر جدید، این غذا در تمامی فصول سال طبخ می‌شود و شما می‌توانید در هر فصلی از سال که به این منطقه سفر کردید این طعم بی‌نظیر را تجربه کنید. کلانه را غذایی 300 ساله می‌دانند که علاوه بر بومیان منطقۀ کردستان در میان گردشگران محبوبیت بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید که کلانه به دلیل سرعت بالای پخت عنوان قدیمی‌ترین فست فود جهان را از آن خود کرده است که البته با توجه به مواد طبیعی و سالمی که در آن به کار می‌رود، هیچ‌یک از مضرات دیگر فست‌فودهای معمول را ندارد. کلانه انتخابی بسیار مناسب و مقوی برای وعدۀ صبحانه است.

سه شنبه سی ام خرداد ۰۲ بیشتر بخوانید

مهمانی خانه داروغه

مهمانی خانه داروغه

وقتی صحبت از داروغه می‌کنیم بی اختیار یاد داروغه ناتینگهام در داستن رابین هود می‌افتیم با آن شکم گنده که هر چه پول می‌گرفت : پرنس چالرز شما را دعا می‌کند. ولی حالا اینکه خانه داروغه در مشهد باشد هم دیدنی است،  از آن دست‌ خانه‌هایی که به محض وارد شدن‌، آجرهای خانه و کاشی‌های کف حیاط حکایت روزها و شب‌هایی که به خود دیدند، را می‌گیوند.

چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ۰۲ بیشتر بخوانید