menusearch
labkhandsabz.ir

«تاکسیدرمی» تلفیقی موفق از کمدی، فانتزی و پیام‌های اجتماعی

جستجو
دوشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۴ | ۲۳:۰۰:۰۹
۱۴۰۳/۱۱/۱۹ جمعه
(0)
(0)
«تاکسیدرمی» تلفیقی موفق از کمدی، فانتزی و پیام‌های اجتماعی
«تاکسیدرمی» تلفیقی موفق از کمدی، فانتزی و پیام‌های اجتماعی

تاکسیدرمی - لبخند سبز


مهدی صالحی
لبخند سبز - فیلم «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار، یکی از آثار برجسته حاضر در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر است.
این فیلم که در ژانر کمدی-فانتزی طبقه‌بندی می‌شود، با بهره‌گیری از ساختاری طنز، مضامین مهمی از دوران پهلوی را بیان می‌کند و از این حیث، گامی نو در سینمای کمدی ایران محسوب می‌شود.
«تاکسیدرمی» با بهره‌گیری از کمدی-فانتزی، داستانی جذاب را روایت می‌کند. این فیلم با الهام از شخصیت عبدالرضا پهلوی، برادر ناتنی محمدرضا پهلوی، داستانی تخیلی را در بستر روزهای منتهی به انقلاب اسلامی روایت می‌کند. تلاش عبدالرضا برای فرار از ایران، محور اصلی داستان را تشکیل می‌دهد و شوخی‌ها و موقعیت‌های کمیک حول این محور شکل می‌گیرند.
فیلمنامه «تاکسیدرمی» از ریتم و ضرباهنگ مناسبی برخوردار است و این یکدستی تا پایان فیلم حفظ می‌شود. شخصیت‌ها، با وجود استفاده از کلیشه‌ها، با فضای فانتزی حاکم بر فیلم همخوانی دارند. این امر به جذابیت و سرگرم‌کننده بودن داستان کمک شایانی کرده است.
تاکسیدرمی را نمی‌توان یک فیلم معمولی دانست چرا که جای جای آن دارای ارجاعات و زیرمتن‌های فراوان است که از همان صحنه آغازین و با بیان فرار به مصر شروع می‌شود و تا پایان که عبدالرضا در کنار چمدان های اضافه مسافران هواپیما ایستاده ادامه دارد برای درک این کمدی باید به درون ماجراهای تاریخی سفر کرد و از سطحی نگری کمی فاصله گرفت
محمد پایدار در اولین تجربه فیلم‌سازی بلند خود، با پرداخت خلاقانه به یک موضوع تاریخی در بستر کمدی، موفق عمل کرده است. فضاسازی فانتزی و استفاده از جلوه‌های ویژه، یکی از نقاط قوت فیلم است و نشان‌دهنده تلاش تیم سازنده برای ارائه اثری متفاوت است. این فیلم، فراتر از یک کمدی معمولی، با بهره‌گیری از ساختاری طنز، به مضامین اجتماعی و زیست‌محیطی می‌پردازد و مخاطب را به تفکر دعوت می‌کند.
یکی از نقاط قوت اصلی فیلم «تاکسیدرمی»، بازیگری مجید صالحی است. صالحی که پیش‌تر به عنوان بازیگر کمدی شناخته می‌شد، در این فیلم نقش عبدالرضا پهلوی را ایفا می‌کند و با گریم متفاوتی ظاهر می‌شود. او در کنار حسن معجونی و هادی کاظمی، ترکیبی هماهنگ را شکل داده است که لحظاتی سرخوشانه را برای مخاطب ایجاد می‌کند.
ترکیب سه‌نفره صالحی، معجونی و کاظمی، ریتم، کنش و هماهنگی خاصی را به فیلم بخشیده است و نشان‌دهنده درک و رعایت قواعد یک اثر کمدی است. سایر بازیگران از جمله آناهیتا درگاهی، فرزین محدث، و بیژن بنفشه‌خواه نیز با ایفای نقش‌های مکمل، به جذابیت فیلم افزوده‌اند. انتخاب بازیگران متناسب با قصه و آشنایی آن‌ها با سینمای کمدی، به نقطه قوت کار تبدیل شده است.
«تاکسیدرمی» به عنوان یک کمدی-فانتزی، در سینمای ایران تجربه‌ای نسبتاً نو به شمار می‌آید. این زیرشاخه از سینمای کمدی، با ارائه فضایی متفاوت و خلاقانه، مخاطبان را به دنیایی از تخیل و سرگرمی می‌برد. فیلم‌های این ژانر، معمولاً با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه و عناصر فانتزی، داستان‌هایی جذاب و غیرمنتظره را روایت می‌کنند. «تاکسیدرمی» نیز با بهره‌گیری از این عناصر، توانسته است تجربه‌ای متفاوت و جذاب را برای مخاطبان خود رقم بزند.
«تاکسیدرمی» فراتر از یک کمدی سرگرم‌کننده، به مضامین اجتماعی و زیست‌محیطی نیز می‌پردازد. این فیلم با استفاده از طنز، رابطه انسان با طبیعت را بررسی کرده و بر حفظ گونه‌های در حال انقراض تأکید دارد. این پیام‌ها، در کنار ساختار کمدی-فانتزی فیلم، به آن عمق بخشیده و مخاطبان را به تفکر در مورد مسائل مهم جامعه دعوت می‌کند.
«تاکسیدرمی» یک اثر موفق در سینمای کمدی ایران است که با تلفیق مناسب کمدی، فانتزی و پیام‌های اجتماعی، توانسته است نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. بازیگری مجید صالحی، فیلمنامه جذاب، و کارگردانی خلاقانه، از جمله نقاط قوت این فیلم به شمار می‌آیند. «تاکسیدرمی» نشان می‌دهد که سینمای ایران می‌تواند با بهره‌گیری از ایده‌های نو و ساختارهای متفاوت، آثار کمدی باکیفیت و تأثیرگذاری را تولید کند. این فیلم، گامی رو به جلو در سینمای کمدی ایران است و می‌تواند الگویی برای فیلمسازان جوان باشد.

مرتبط با این بخش
بازی خونی، بازی که نتوانست حق مطلب را ادا کند«سونسوز» روایتی کمدی از بچه دار نشدن اهالی یک روستاصیادی که صید نکردنقد فیلم «ترک عمیق»، کاوشی عمیق در روان‌شناسی و روابط انسانینقد و بررسی فیلم "رها": تأثیر فقر بر فروپاشی اخلاقی یک خانوادهشمال از جنوب غربی: یک فیلم درام و جنگی که از پتانسیل خود استفاده نمی‌کند نقد و بررسی فیلم «چشم بادومی»: نگاهی به عشق و دغدغه‌های نسلی در عصر جکفایت مذاکرات، کمدی ناموفق در بستر بحران‌های اجتماعیکفایت مذاکرات، کمدی ناموفق در بستر بحران‌های اجتماعینقد فیلم «صد دام»، کمدی دهه شصتی با تکیه بر توانمندی‌های رضا عطارانآنتیک: کمدی‌ای که نتوانست مخاطب را بخندانداسفند؛ داستان مردی که جنگ را با دیپلماسی و شجاعت پیش بردآبستن: تلاش برای فرم‌گرایی یا فرار از دشواری‌های روایت؟اشک هور: روایتی شاعرانه از انتظار و ایثار در سینمای دفاع مقدس۱۹۶۸: تریلر سیاسی-امنیتی یا سوءاستفاده از تاریخ فوتبال؟شاه نقش: نوستالژی فیلمفارسی یا سرگردانی بین کمدی و درام؟
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار