menusearch
labkhandsabz.ir

نمایش هیلد روایت رستم و سهراب از قلب آلمان

جستجو
يكشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ | ۲۰:۰۴:۰۵
۱۴۰۴/۷/۱۹ شنبه
(0)
(0)
نمایش هیلد روایت رستم و سهراب از قلب آلمان
نمایش هیلد روایت رستم و سهراب از قلب آلمان

 

هیلد - لبخند سبز

مهدی صالحی

لبخند سبز - نمایش «هیلد» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده فلاح که در بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به صحنه رفت بی‌شک یکی از آثار شاخص و جسورانه این دوره بود. این اثر از همان ابتدا با انتخاب عنوانی چندلایه مخاطب را به دنیایی از تقابل و کشمکش می‌برد؛ تقابلی که هم در سطح اسطوره‌ای و هم در روان آدمی جریان دارد.

توده فلاح با تکیه بر تجربه پیشین خود در حوزه تعزیه و نمایش‌های آیینی روایتی تازه از یک اسطوره کهن اروپایی را با چارچوبی کاملاً ایرانی پی ریخته است. داستان «هیلد» که روایتگر رویارویی تراژیک پدر و پسری در میدان نبرد است به شکلی غریب و در عین حال آشنا یادآور داستان «رستم و سهراب» در ادبیات فارسی است. این شباهت نه تصادفی که از نگاهی جهانی به تراژدی‌های انسانی برمی‌خیزد و توده فلاح با مهارت این پیوند فرهنگی را به صحنه برده است.

یکی از نقاط قوت اصلی نمایش تلفیق خلاقانه شیوه‌های کهن اجرایی ایران مانند نقالی و شبیه‌خوانی با زبانی مدرن و کمینه‌گراست. کارگردان حتی در به کارگیری اشعار بخش‌های تعزیه و نقالی از سروده‌های خود بهره برده که حاصل سال‌ها پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای اوست. این وفاداری به اصل سنت در عین نوآوری در فرم از «هیلد» اثری قابل تأمل ساخته است.

گزارش تصویری تئاتر هیلد

در بعد اجرا نمایش با کمترین امکانات صحنه‌ای با دو جعبه چوبی و تعدادی بنر، توانسته فضایی پویا و تأثیرگذار خلق کند. استفاده از موسیقی مناسب و متناسب با فضا نیز بر غنای اثر افزوده است.

با این حال «هیلد» خالی از ضعف نیست. نورپردازی نمایش یکی از این کاستی‌هاست که نتوانسته به اندازه کافی در خدمت فضاسازی و تأکید بر سطوح دراماتیک اثر قرار گیرد زیرا تفاواتی در استفاده از نور متمرکز و یا روشن بودن کل صحنه نداشت.

همچنین وجود ارجاعات جنسی در بخش‌هایی از اثر هرچند احتمالاً با نیت طنزآمیز اما نه تنها کمکی به پیشبرد روایت نکرده بلکه می‌تواند برای بخشی از مخاطبان عام و خانوادگی آزار دهنده باشد.

با این همه آنچه «هیلد» را اثری قابل دفاع و تحسین‌برانگیز می‌کند همان جسارت فرمی و مفهومی آن است. در روزگاری که بسیاری از تولیدات نمایشی به سمت روایت‌های ساده و سرگرمی‌های سبک تمایل دارند، توده فلاح با تکیه بر گنجینه نمایش آیینی ایران قدم در مسیری دشوار نهاده است.

«هیلد» بیش از آنکه یک نمایش صرف باشد یک تجربه آیینی مدرن است؛ تجربه‌ای که تماشاگر را به تأمل در باب سنت، هویت و تقابل‌های درونی فرا می‌خواند. این نمایش اثبات می‌کند که می‌توان با تکیه بر ریشه‌ها زبانی، راهی برای گفت‌وگو با انسان امروز یافت.

اختتامیه جشنواره تئاتر ، فراخوان جشنواره آیینی سنتی ، جشنواره تئاتر ۱۴۰۴ ، جشنواره تئاتر خیابانی ، سایت جشنواره تئاتر فجر ، فراخوان تئاتر ۱۴۰۴ ، تلویزیون تئاتر ایران ، اخبار تئاتر تهران ، گزارش تصویری جشنواره آیینی سنتی ، بی امان اشک ، حسن و دیو باریک پشت کوه ، شارمالی گل ، هیلد ، مینی مضحکه ، حقایقی درباره لیلا دختر ادریس ، به زور ، نقد تئاتر ، عکس جشنواره آیینی سنتی ، عکس تئاتر بی امان اشک ، عکس تئاتر حسن و دیو باریک پشت کوه ، عکس تئاتر شارمالی گل ، عکس تئاتر هیلد ، عکس تئاتر مینی مضحکه ، عکس تئاتر حقایقی درباره لیلا دختر ادریس ، عکس تئاتر به زور ، نقد تئاتر بی امان اشک ، نقد تئاتر حسن و دیو باریک پشت کوه ، نقد تئاتر شارمالی گل ، نقد تئاتر هیلد ، نقد تئاتر مینی مضحکه ، نقد تئاتر حقایقی درباره لیلا دختر ادریس ، نقد تئاتر به زور ، لبخند سبز ، پایگاه خبری لبخند سبز ، مهدی صالحی منتقد سینما ، مهدی صالحی منتقد تئاتر ، جشنواره تئاتر آیینی سنتی ، بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر آیینی سنتی ،
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
سایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب