menusearch
labkhandsabz.ir

مهدی صالحی

جستجو
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ | ۰۵:۱۵:۳۰

از تقلید تا تأمل چهار روایت از ناکامی‌های خلاقانه در اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران

از تقلید تا تأمل چهار روایت از ناکامی‌های خلاقانه در اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران

در اولین روز دوره چهل و دوم این جشنواره چهار فیلم «رنگ‌ها همه سیاه هستند» «تیتان» «مرخصی» و «اسپایدرمرد» به نمایش درآمدند که هر یک با رویکردی متفاوت تلاش کردند در ژانرهای درام گوتیک اجتماعی و فانتزی مخاطب را درگیر کنند.

سه شنبه ۲۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

تحول یک روحانى در مسیر رسالت انسانى  

تحول یک روحانى در مسیر رسالت انسانى  

فیلم که حول محور دو مأمور بنیاد شهید ( یک روحانی و یک غیرروحانی ) برای رساندن پیکر شهیدی به خانواده‌اش می‌چرخد نه تنها زمینه‌ای برای بررسی ابعاد مختلف جامعه دوران جنگ فراهم کرده بلکه بستری برای واکاوی تحولات درونی شخصیت‌هاست.

سه شنبه ۲۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

تیتان، زیبایی‌های تصویری در خدمت روایتی ناتمام

تیتان، زیبایی‌های تصویری در خدمت روایتی ناتمام

ایده اصلی فیلم، «پسرکی در جستجوی پدر» از ظرفیت دراماتیک بالایی برخوردار است و فیلم‌ساز با انتخاب هوشمندانه فضای برفی و وهم‌آلود جنگل توانسته فضا سازی مناسبی ایجاد کند. پایان بندی فیلم قانع‌کننده است و نقطه اوج تاثیرگذاری دارد اگرچه روایت در برخی بخش‌ها کامل به نظر نمی‌رسد.

سه شنبه ۲۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

مرخصی، روایتی ساده از یک معضل پیچیده اجتماعی

مرخصی، روایتی ساده از یک معضل پیچیده اجتماعی

روایتگر داستان مرد میانسالی است که در مقام سرکارگر یک کارگاه قادر به بیان درخواست مرخصی خود نیست.

سه شنبه ۲۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

«و زندگی برای همه»؛ نگاهی نو به زندگی در آستانه مرگ

«و زندگی برای همه»؛ نگاهی نو به زندگی در آستانه مرگ

در هسته مرکزی فیلم «و زندگی برای همه» داستان شخصی را دنبال می‌کنیم که در آستانه خودکشی قرار گرفته است. فیلمساز با مهارت قابل تحسینی سفر درونی شخصیت اصلی را از یأس به امید از تاریکی به نور و از مرگ به زندگی به تصویر می‌کشد.

سه شنبه ۲۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

«رنگ‌ها همه سیاه هستند» اثری که در سیاهی خود گم شد

«رنگ‌ها همه سیاه هستند» اثری که در سیاهی خود گم شد

فیلم «رنگ‌ها همه سیاه هستند» به کارگردانی مهیار میرپادیاب با موضوع مهاجرت و خیانت اثری است که علی‌رغم برخورداری از یک ایده اولیه نسبتاً جذاب نتوانسته در اجرا به اثری قانع‌کننده و تاثیرگذار تبدیل شود.

سه شنبه ۲۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

اتاقک گِلی؛ روایتی ناتمام از عشق جنگ و جغرافیای فراموش‌شده

اتاقک گِلی؛ روایتی ناتمام از عشق جنگ و جغرافیای فراموش‌شده

اتاقک گِلی در یک جمله فیلمی است درباره انسان در میانه عشق و جنگ اما نه عشق را می‌فهمد و نه جنگ را به‌درستی بازمی‌نماید. بااین‌حال در پس این کاستی‌ها نشانه‌هایی از یک فیلم‌ساز خوش فکر و جست‌وجوگر به چشم می‌خورد که اگر مسیر خود را با تأمل و تجربه ادامه دهد می‌تواند در آینده سهمی مهم‌تر در سینمای دفاع مقدس داشته باشد.

سه شنبه ۲۲ مهر ۴بیشتر بخوانید

بدن‌هایی که حرف می‌زنند؛ سکوت روایی در نمایش «به زور»

بدن‌هایی که حرف می‌زنند؛ سکوت روایی در نمایش «به زور»

نقطه قوت اصلی نمایش انتخاب هوشمندانه فضای زورخانه به عنوان بستر روایت است. حرکات موزون ژست‌های پهلوانی و ریتم‌های کوبه‌ای مخاطب را به عمق آیین‌های ایرانی می‌برد. اما آنچه این انتخاب را برجسته می‌کند حضور زنان در نقش‌های پهلوانی است.

شنبه ۱۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

لیلا؛ از متن تا صحنه فاصله‌ای پر از پرسش

لیلا؛ از متن تا صحنه فاصله‌ای پر از پرسش

داودی با انتخاب این متن هوشمندی خود را در پرداختن به یکی از کلیدی‌ترین مضامین بیضایی یعنی جست و جوی هویت زن در جامعه، نشان می‌دهد. داستان لیلا دختری که برای رهایی از قید و بندهای محیطش کوچ می‌کند استعاره‌ای قدرتمند از میل به استقلال فردی و اجتماعی است.

شنبه ۱۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

نمایش هیلد روایت رستم و سهراب از قلب آلمان

نمایش هیلد روایت رستم و سهراب از قلب آلمان

«هیلد» بیش از آنکه یک نمایش صرف باشد یک تجربه آیینی مدرن است؛ تجربه‌ای که تماشاگر را به تأمل در باب سنت، هویت و تقابل‌های درونی فرا می‌خواند. این نمایش اثبات می‌کند که می‌توان با تکیه بر ریشه‌ها زبانی، راهی برای گفت‌وگو با انسان امروز یافت.

شنبه ۱۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

شارمالی گل، مضحکه‌ای برای تأمل؛ وقتی تئاتر آیینی به نقد اجتماعی می‌رسد

شارمالی گل، مضحکه‌ای برای تأمل؛ وقتی تئاتر آیینی به نقد اجتماعی می‌رسد

«شارمالی گل» در ظاهر یک کمدی سیاه بازی است اما در لایه‌های زیرین خود به بحران‌های انسانی و اجتماعی امروز می‌پردازد. روایت نمایش بر محور خانواده و روابط انسانی شکل می‌گیرد و در دل موقعیت‌های طنزآمیز به مسائلی چون بحران هویت، فشارهای اجتماعی و تضاد میان سنت و مدرنیته اشاره می‌کند.

شنبه ۱۹ مهر ۴بیشتر بخوانید

گزارش تصویری تئاتر حقایقی درباره لیلا دختر ادریس

گزارش تصویری تئاتر حقایقی درباره لیلا دختر ادریس

مایش «حقایقی درباره لیلا دختر ادریس» به کارگردانی علیرضا داودی، اقتباسی جسورانه از فیلم‌نامه‌ی هرگز ساخته‌نشده‌ی بهرام بیضایی است. این اثر، داستان لیلا را روایت می‌کند که در جست‌وجوی هویت خویش، زندگی گذشته را ترک می‌کند.

شنبه ۱۹ مهر ۴بیشتر بخوانید
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
سایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب