menusearch
labkhandsabz.ir

مهدی صالحی

جستجو
پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ | ۱۹:۴۸:۰۸

وقتی مسیحیت به عاشورا می‌رسد؛ نگاهی فرامذهبی در فیلم روز واقعه(+ جام جم آنلاین)

وقتی مسیحیت به عاشورا می‌رسد؛ نگاهی فرامذهبی در فیلم روز واقعه(+ جام جم آنلاین)

بیضایی در این اثر با بهره‌گیری از اسطوره‌شناسی ایرانی و عناصر تعزیه، موفق شد محدودیت‌های نمایش شخصیت‌های مقدس را به شیوه‌ای هنرمندانه دور بزند. دیالوگ‌های ادیبانه و چندلایه فیلم مانند «عشق مرکب راه است، نه مقصد راه» از نقاط قوت ماندگار این اثر محسوب می‌شوند.

دوشنبه ۱۶ تیر ۴بیشتر بخوانید

تجلی عشق هانیه و بشیرو در دمام‌های عاشورایی+(جام جم آنلاین)

تجلی عشق هانیه و بشیرو در دمام‌های عاشورایی+(جام جم آنلاین)

پوراحمد و فیلم‌نامه‌نویس جنوبی‌اش، اصغر عبداللهی، باظرافتی کم‌نظیر، رنج‌های بشیرو را به مصائب کربلا گره می‌زنند، تشنگی طاقت‌فرسای او در سفر یادآور تشنه‌لبان دشت کربلاست؛ گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) که باید به‌سلامت برسد نماد پیام عاشورا است؛ و طوفان دریایی آغازین، پیش‌درآمدی است بر نبرد نابرابر حق و باطل. فیلم در اوج خود به صحنه‌ای نمادین و فراموش‌نشدنی می‌رسد،

يكشنبه ۱۵ تیر ۴بیشتر بخوانید

رستاخیز و بازنمایی کربلا در مرزهای هنر و ایمان

رستاخیز و بازنمایی کربلا در مرزهای هنر و ایمان

فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش، نه تنها یک اثر سینمایی، بلکه روایتی عمیق و پرچالش از واقعه کربلاست که به پرده نقره‌ای راه یافت. این فیلم که در سطح بین‌الملل با عناوینی چون «حسین آنکه گفت نه» (Hussein Who Said No) در غرب و «القربان» در جهان عرب شناخته می‌شود، تلاشی بلندپروازانه برای به تصویر کشیدن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین وقایع تاریخ اسلام است.

شنبه ۱۴ تیر ۴بیشتر بخوانید

محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟

محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟

مرتضی محمدیان در نمایش «در نقش سقراط» با جسارتی کم‌نظیر، محاکمه تاریخی سقراط را به دادگاهی معاصر در قلب اصفهان تبدیل می‌کند. این اثر که در فضای رازآلود زندان کهن میدان نقش جهان اجرا می‌شود، نه بازسازی صرف تاریخ که آینه‌ای است روبروی جامعه‌ای که «پرسشگری را جرم می‌داند».

شنبه ۳۱ خرداد ۴بیشتر بخوانید

تابلوی ون‌ گوگ اردنی برای ایران

تابلوی ون‌ گوگ اردنی برای ایران

تابلوی «شب پرستاره» ون‌ گوگ را تقریباً همه دیده‌اند. همان تابلویی که روی کیف‌ها، کوله‌ها و دیوار کافه‌های تهران سال‌هاست که نقش بسته. حالا «مرام علی»، نقاشِ زنِ اردنی، به تاثیر از این نقاشی، دوباره «شب پرستاره» را کشیده. تابلویی که فقط راوی یک شب نیست و اسمش را گذاشته «شب‌های پرستاره‌ی ما».

سه شنبه ۲۷ خرداد ۴بیشتر بخوانید

پرواز در ذهن اوتیستیک، وقتی تئاتر، مرزهای نادیده را می‌شکند!

پرواز در ذهن اوتیستیک، وقتی تئاتر، مرزهای نادیده را می‌شکند!

نمایش «ماجرای عجیب سگی در شب» اقتباسی از رمان پرفروش مارک هادون، تنها یک درام معمایی نیست؛ بلکه سفری است به اعماق ذهنیتی که جامعه اغلب آن را نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند. با ترکیبی از طراحی صحنه نمادین، بازیگری فراموش‌نشدنی و موسیقی دقیق، نمایش موفق می‌شود مخاطب را در چالش‌های زیستی یک فرد اوتیستیک شریک کند، هرچند در میانه راه با موانعی نیز روبه‌روست.

دوشنبه ۲۶ خرداد ۴بیشتر بخوانید

اژدهاک، آتش انتقام در قفس اجرایی تک‌نفره!

اژدهاک، آتش انتقام در قفس اجرایی تک‌نفره!

نمایش «اژدهاک» بخشی از پروژه بزرگتر «هرشنبه با بیضایی» نه فقط بازخوانی یک متن که آزمونی جسورانه در مرزهای بدن بازیگر به‌مثابه ابزار روایت است. جهانجونیا در نقش «اژدهاک»، چهره‌ای اساطیری آغشته به کینه و اضطراب، با حرکات فیزیکی تند و تغییرات لحظه‌ای چهره، دنیایی از خشم و انتقام را در فضایی مینی مال می‌آفریند. او خود را محصور در دیوارهای نمادین تماشاخانه طهران می‌کند، جایی که مخاطب را به دژی می‌کشاند که «درهایش را بر مردم بسته‌اند».

يكشنبه ۲۵ خرداد ۴بیشتر بخوانید

بررسی سریال «نوجوانی» در برنامه ویدیویی «نقد با زیرشلواری»

بررسی سریال «نوجوانی» در برنامه ویدیویی «نقد با زیرشلواری»

این اثر باعث افزایش بودجه مشاوره مدارس و رشد تماس‌های افراد با خطوط کمک اجتماعی شد. یکی از مهم‌ترین جنبش‌های ناشی از این سریال، "باز کردن در اتاق" بود که خانواده‌ها را تشویق به برقراری ارتباط بهتر با فرزندانشان کرد. 

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۴بیشتر بخوانید

خانه ارواح، تلفیق کمدی و وحشت در سینمای ایران

خانه ارواح، تلفیق کمدی و وحشت در سینمای ایران

این اثر با تلفیق ژانر وحشت و طنز اجتماعی تجربه‌ای متفاوت را برای مخاطب رقم می‌زند. کمدی در این اثر نه صرفاً یک عنصر تزئینی بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از روایت است که به عمق بخشیدن به شخصیت‌ها، تلطیف فضای ترسناک و بیان کنایه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

شنبه ۱۰ خرداد ۴بیشتر بخوانید

بررسی بهترین‌های کن:«صدای سقوط»، رنجی که در دیوارهای مزرعه جا خوش کرده است

بررسی بهترین‌های کن:«صدای سقوط»، رنجی که در دیوارهای مزرعه جا خوش کرده است

حنه‌ای از خودکشی خیالی آنجلیکا (لنا اورزندوفسکیِ درخشان) در دهه ۸۰، ناگهان با فانتزی مرگ اریکا (لیا دریندا) در دهه ۴۰ قافیه می‌شود. این «قافیه‌های تصویری» حرکات تکراری، زخم‌های مشترک، نگاه‌های معصوم حسی از تقدیر تراژیک را القا می‌کنند، گویی درد در دی‌ان‌ای این زمین ریشه دوانده است.

جمعه ۹ خرداد ۴بیشتر بخوانید

بررسی بهترین‌های کن؛ صراط، عبور از پل هیجان و وحشت – نقد بر فیلم برنده جایزه هیئت داوران کن ۲۰۲۵

بررسی بهترین‌های کن؛ صراط، عبور از پل هیجان و وحشت – نقد بر فیلم برنده جایزه هیئت داوران کن ۲۰۲۵

این اثر در سنت سینمای هنری اروپا قرار می‌گیرد اما با ترکیب عناصر ژانر فیلم‌های جاده‌ای، درام، آخرالزمانی، تریلر و روان‌شناختی؛ انرژی موسیقی الکترونیک و حس ماجراجوییِ نزدیک به سینمای هالیوود همچون «مکس دیوانه» یا «جادوگر» با صدایی کاملاً متمایز و هیجان‌انگیز ذهن و روح بیننده را تسخیر می‌کند و تجربه‌ای سینمایی فراموش‌نشدنی خلق می‌نماید.

پنجشنبه ۸ خرداد ۴بیشتر بخوانید

بررسی بهترین‌های کن، از شعر تصویری تا کابوس‌های فلسفی؛ رمزگشایی از زیرمتن فیلم «ارزش عاطفی»

بررسی بهترین‌های کن، از شعر تصویری تا کابوس‌های فلسفی؛ رمزگشایی از زیرمتن فیلم «ارزش عاطفی»

فیلم «ارزش عاطفی» تجربه‌ای سینمایی است که همچون تابلویی زنده از نقاشان امپرسیونیست، احساسات را در قالب تصاویری سیال و پرابهام به نمایش می‌گذارد. این اثر جسورانه که در جشنواره کن 2025 برنده جایزه بزرگ شد، نه تنها یک فیلم، بلکه پرسشی فلسفی درباره ماهیت خاطره، زمان و ارزش‌های عاطفی در عصر دیجیتال است

چهارشنبه ۷ خرداد ۴بیشتر بخوانید
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
سایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب