ناتور دشت: تلاش برای پیوند داستان واقعی با سینمای دراماتیک ایران
مهدی صالحی
لبخند سبز - فیلم "ناتور دشت" به کارگردانی محمدرضا خردمندان، داستان گمشدن دختربچهای به نام یسنا در روستای "یلی بدراق" استان گلستان را روایت میکند. فیلم با آتشسوزی جنگل و تلاشهای مردم برای یافتن یسنا آغاز میشود. در ادامه، داستان به ماجرای احمد پیران (با بازی هادی حجازیفر) و تلاشهای او برای یافتن یسنا میپردازد. فیلم با نمایش روابط انسانی و تلاشهای مختلف برای یافتن دختربچه، سعی دارد تا به داستانی پرتنش و پر از تعلیق تبدیل شود.
یکی از مشکلات اصلی "ناتور دشت" وسواس بیش از حد فیلمنامه در دادن اطلاعات به مخاطب است. تماشاگر تا دوسوم از زمان فیلم فقط شاهد عملیات جستجو برای نجات یسنا است و اطلاعات کمی دریافت میکند. اشاره به المانهای مذهبی در ابتدای فیلم، سرنوشت احمد پیران را برای مخاطب قابل حدس میکند و از تعلیق و جذابیت فیلم میکاهد.
اما نقطه قوت فیلم در سکانسهای پایانی آن است. نقشآفرینی تأثیرگذار هادی حجازیفر در سکانس رهایی یسنا، اجرایی دقیق و تماشایی را به نمایش میگذارد. همچنین بازیهای میرسعید مولویان و علی مصفا نیز به خوبی انجام شده و با نقشهای خود جفت و جور شدهاند.
حامد ثابت، آهنگساز برجسته سینمای ایران، با موسیقی ارکسترال کلاسیک خود به فیلم "ناتور دشت" جان بخشیده است. موسیقی فیلم با ترکیب صداهای محیطی و ایجاد آمبیانس صوتی قوی و معنادار، به جذابیت و تأثیرگذاری فیلم افزوده است. بخش عمدهای از موسیقی فیلم ویژه شخصیت آیهان است و صداهای دیستورت شده آرشهها، پلیدیهای وجود آیهان و روح سرکش او را در موسیقی متجلی کردهاند.
مهمترین سکانس موسیقی فیلم، سکانس پایانی است که احمدآقا پی به داستان میبرد و دخترک گمشده را آزاد میکند. ملودی پررنگ و باشکوهی که در این سکانس شنیده میشود، تجربهای بینظیر را برای مخاطب فراهم میکند.
محمدرضا خردمندان قصهگویی را دوست دارد و قصد دارد فیلمی قصهگو بسازد. اما توانایی ساخت یک درام پرکشش با فراز و فرودهای دراماتیک را ندارد. فیلم "ناتور دشت" که قرار است داستان واقعی گمشدن یسنا را روایت کند، در روایتگری داستان هم جا میماند و هم کش پیدا میکند. فصل گمشدن دختربچه طولانی میشود و فیلم درجا میزند. ماجرای میرسعید مولویان با همسر و پدر همسرش نیز در روند داستان جا نمیافتد و تأثیری در پیشبرد داستان ندارد.
فیلم "ناتور دشت" با ایده جذاب و پرتنش گمشدن یک دختربچه شروع میشود و با نمایش تلاشهای مختلف برای یافتن او، سعی دارد تا به داستانی پرتعلیق و نفسگیر تبدیل شود. اما مشکلاتی نظیر وسواس فیلمنامه در دادن اطلاعات و جا ماندن در روایتگری، از جذابیت فیلم میکاهد.
بازیهای خوب هادی حجازیفر و میرسعید مولویان و موسیقی بینظیر حامد ثابت از نقاط قوت فیلم هستند. اما به طور کلی، "ناتور دشت" نتوانسته است به یک اثر درجه یک تبدیل شود و برای تبدیل شدن به یک فیلم برجسته، نیاز به بهبودهایی دارد. با این حال، فیلم گرم و روانی است که تماشاگر را تا پایان با خود همراه میکند.