menusearch
labkhandsabz.ir

بازی خونی، بازی که نتوانست حق مطلب را ادا کند

جستجو
شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۹:۳۵
۱۴۰۳/۱۱/۱۲ جمعه
(0)
(0)
بازی خونی، بازی که نتوانست حق مطلب را ادا کند
بازی خونی، بازی که نتوانست حق مطلب را ادا کند

بازی خونی - لبخند سبز

 

مهدی صالحی

لبخند سبز - در چند سال ابتدایی انقلاب که از یکسو گروهک‌های مسلح داخلی به کشتار مردم بی‌گناه روی آورده بودند و از سوی دیگر نیروهای بعث عراق جنگی تمام‌عیار را با کمک دولت‌های شرق و غرب علم کردند این مردم عادی کوچه و بازار بودند که جلوی تجاوز منافقان را می‌گرفتند و اجازه نمی‌داند انقلابی که با خون جوانان به‌دست‌آمده به این راحتی از بین برود یکی از این اتفاقات در سال 1360 روی داد آن زمانی که گروهکی مارکسیستی نام خود را سربداران نهادند و برای براندازی نظام جمهوری اسلامی به هیچ‌کس رحم نکردند (یاد سربداران نیشابور افتادم که آن‌ها برای راندن دشمن که مغول‌ها بودند جان‌فشانی کردند و این‌ها برای آوردن دشمن چه خون‌ها که نریختند. میان ماه من تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است)

فیلم «بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزا محمدی، دومین اثر بلند سینمایی او پس از فیلم «کت چرمی»، در چهل‌ و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم که به واقعه تاریخی ۶بهمن ۱۳۶۰در آمل می‌پردازد، تلاش کرده است با ترکیب ژانرهای درام تاریخی، جاسوسی و معمایی، روایتی متفاوت و البته نه‌چندان جذاب از این حادثه ارائه دهد.

 

داستان و فیلم‌نامه

فیلم‌نامه «بازی خونی» توسط مسعود هاشمی نژاد نوشته‌شده است. این فیلم به ماجرای گروه «سربداران» می‌پردازد، گروهی که در سال ۱۳۶۰قصد داشتند با یک حمله چریکی، کنترل شهر آمل را به دست گیرند. هاشمی نژاد در مصاحبه‌ای اشاره‌کرده که به دلیل ناشناخته بودن این گروه برای بسیاری از مخاطبان، امکان پرداخت بیشتر به شخصیت‌ها و ضدقهرمان‌های واقعی این واقعه فراهم‌شده است. فیلم با استفاده از عناصر ژانرهای جاسوسی و معمایی، سعی در ایجاد تعلیق و جذابیت در روایت تاریخی خود دارد که متأسفانه به دلیل طولانی شدن روند داستان و وجود صحنه‌هایی که به پیشبرد آن کمکی نمی‌کرد باعث خستگی مخاطب گردید و این‌گونه یک داستان خوب و حماسی بدل به روایتی کسل‌کننده می‌شود.

 

کارگردانی و فضاسازی

حسین میرزا محمدی، کارگردان فیلم، با بهره‌گیری از تجربیات قبلی خود در ژانرهای معمایی، تلاش کرده است اتمسفری منحصربه‌فرد و فضاسازی دقیقی را خلق کند. او با تأکید بر اهمیت اتمسفر در سینما، از موسیقی و طراحی صحنه به‌گونه‌ای استفاده کرده که مخاطب را به دهه ۶۰و فضای پرتنش آن دوران منتقل می‌کند. بااین‌حال، کارگردانی فیلم در برخی بخش‌ها ناکارآمد بوده و نتوانسته است به‌طور کامل از پس انتقال حس و حال تاریخی برآید.

 

بازیگری

در این فیلم، بازیگرانی چون ارسطو خوش‌رزم، سارا حاتمی، پیام احمدی نیا، مهیار شاپوری، مهدی پتکی، مجید آقاکریمی، لیندا کیانی، شادی مختاری، کیسان دیباج، محمدصادق برقعی، علیرضا گیلوری و محمد موحدنیا به ایفای نقش پرداخته‌اند که برخی از آن‌ها در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر دارای سیمرغ بلورین بهترین بازیگری و یا نامزدی در این بخش می‌باشند ولی نتوانستند به‌درستی از پس کار برآیند که این مسئله در کنار موارد مطرح‌شده باعث افت کیفیت اثر گردیده است.

 

موسیقی و طراحی صحنه

موسیقی فیلم توسط ناصری ساخته‌شده و به‌صورت پد و فضاسازی به‌کار رفته است تا اتمسفر مورد نظر کارگردان را تقویت کند. طراحی صحنه نیز با الهام از مستندات و تصاویر واقعی آن دوران انجام شده است تا به بازسازی دقیق فضاهای تاریخی کمک کند. با این حال، برخی از صحنه‌های جنگی به دلیل محدودیت‌های بودجه، از نظر بصری چندان تأثیرگذار نیستند.

 

فیلم «بازی خونی» تلاشی است برای ارائه روایتی متفاوت از یک واقعه تاریخی کمتر شناخته‌شده. این فیلم با ترکیب ژانرهای درام تاریخی، جاسوسی و معمایی، سعی کرده است مخاطب را با خود همراه کند. با این حال، ضعف‌هایی در کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری باعث شده است که فیلم نتواند به طور کامل موفق عمل کند.

به‌طورکلی، بازی خونی فیلمی است که با وجود کاستی‌ها، تلاش قابل‌تقدیری برای بازسازی یک واقعه تاریخی مهم انجام داده است. این فیلم می‌تواند برای علاقه‌مندان به سینمای تاریخی و ژانرهای معمایی جذاب باشد، اما نیاز به بهبود در برخی بخش‌ها دارد تا بتواند به اثری ماندگار و تأثیرگذار تبدیل شود.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار