menusearch
labkhandsabz.ir

آنتیک: کمدی‌ای که نتوانست مخاطب را بخنداند

جستجو
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۸:۱۴
۱۴۰۳/۱۱/۱۴ یکشنبه
(0)
(0)
آنتیک: کمدی‌ای که نتوانست مخاطب را بخنداند
آنتیک: کمدی‌ای که نتوانست مخاطب را بخنداند

آنتیک - لبخند سبز

 

مهدی صالحی
لبخند سبز - فیلم "آنتیک" به‌عنوان یک اثر کمدی ضعیف دیگر از بنگاه شادمانی سینمای ایران مطرح شده است. این فیلم با داستانی نامنسجم و غیرقابل اهمیت، تلاش دارد تا با استفاده از شوخی‌های دم‌دستی و سطحی، مخاطب را به خنده وادارد. اما این تلاش‌ها در نهایت نتوانسته‌اند به نتیجه مطلوبی برسند و فیلم به‌عنوان یکی از آثار ضعیف جشنواره فجر امسال شناخته شده است.

داستان و ساختار روایی:
فیلم "آنتیک" متشکل از یک داستان اصلی ضعیف و چندین خرده‌داستان سطحی است که همانند بسیاری از کمدی‌های سخیف سینمای ایران در چرخه‌ای معیوب تکرار می‌شوند. داستان اصلی فیلم حول دو شخصیت دزد خرده‌پا (با بازی پژمان جمشیدی و بیژن بنفشه‌خواه) می‌چرخد که در دوران دهه ۵۰ و ۶۰ به‌دنبال فروش عتیقه و آنتیک هستند. در جریان یکی از دزدی‌هایشان، گرفتار مامورین کمیته می‌شوند و به خاطر شباهت پژمان جمشیدی به اکبر گودرزی، ماجراهایی رخ می‌دهد.

نقد بازیگران و شخصیت‌ها:
پژمان جمشیدی به‌عنوان بازیگر اصلی فیلم، نقش‌های قبلی خود را تکرار می‌کند و نتوانسته است عملکردی جدید و متفاوت ارائه دهد. بازی او در فیلم "آنتیک" به‌شدت شبیه به نقش‌هایش در فیلم‌های "دینامیت" و "زیرخاکی" است که این تکرار و کلیشه‌ای بودن نقش‌ها، به فیلم آسیب زده است. دیگر بازیگران نیز نتوانسته‌اند عمقی به شخصیت‌های خود ببخشند و بازی‌هایشان فاقد تازگی و خلاقیت است.

فیلمنامه و دیالوگ‌نویسی:
فیلمنامه "آنتیک" به شدت قابل پیش‌بینی و کلیشه‌ای است. استفاده از شوخی‌های جنسی و دم‌دستی که از همان نیم ساعت اول تکراری و خسته‌کننده می‌شوند، یکی از ضعف‌های عمده این فیلم است. این امر نشان‌دهنده عدم خلاقیت و نوآوری در نگارش فیلمنامه است. همچنین پایان‌بندی فیلم نیز کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی است و مخاطب را ناامید می‌کند.

جلوه‌های بصری و کارگردانی:
کارگردانی فیلم با حرکات دوربین ناهمگون و نورپردازی ضعیف، نتوانسته است جذابیت بصری لازم را ایجاد کند. استفاده مکرر از پن کردن دوربین و نماهای زاویه‌دار، باعث شده تا فیلم به‌لحاظ بصری جذابیت نداشته باشد و مخاطب از تماشای آن خسته شود. همچنین، فضاسازی فیلم نیز نتوانسته است حال و هوای کمدی مورد انتظار را به مخاطب منتقل کند.

ایده‌های بحث‌برانگیز:
فیلم "آنتیک" به سراغ سوژه‌های بحث‌برانگیزی همچون امامزاده‌سازی و شوخی با خط قرمزهای مذهبی رفته است. این موضوع اگرچه می‌تواند جالب باشد، اما در این فیلم نتوانسته به خوبی پرداخته شود و صرفاً به عنوان یک ایده جنجالی مطرح شده است.

نقاط ضعف فیلم:
- بازی تکراری بازیگران: پژمان جمشیدی و دیگر بازیگران فیلم نتوانسته‌اند عملکردی جدید و متفاوت ارائه دهند و نقش‌هایشان تکراری و کلیشه‌ای است.
- فیلمنامه ضعیف و قابل پیش‌بینی: داستان و دیالوگ‌های فیلم فاقد خلاقیت و نوآوری است و نتوانسته‌اند جذابیتی برای مخاطب ایجاد کنند.
- شوخی‌های دم‌دستی و سطحی: استفاده از شوخی‌های جنسی و دم‌دستی که از همان ابتدا تکراری و خسته‌کننده می‌شوند.
- جلوه‌های بصری و کارگردانی ضعیف: حرکات دوربین ناهمگون و نورپردازی ضعیف، باعث شده تا فیلم به‌لحاظ بصری جذابیت نداشته باشد.
- ایده‌های بحث‌برانگیز ناکارآمد: پرداخت ناموفق به موضوعات جنجالی مانند امامزاده‌سازی و خط قرمزهای مذهبی.

فیلم "آنتیک" با وجود تلاش‌هایش برای جذب مخاطب، نتوانسته است به موفقیتی دست یابد. ضعف‌های عمده در فیلمنامه، شخصیت‌پردازی، بازیگری و کارگردانی، این فیلم را به‌عنوان یکی از آثار ضعیف جشنواره فجر امسال معرفی کرده است. سینمای ایران نیازمند نویسندگان و کارگردانانی است که با نوآوری و خلاقیت، آثار جدید و جذابی را خلق کنند و از کلیشه‌های تکراری دوری کنند. فیلم "آنتیک" مثالی از ضعف‌های موجود در این زمینه است و نشان می‌دهد که هنوز راه درازی برای ارتقاء سطح کیفی فیلم‌های کمدی در ایران وجود دارد.

مرتبط با این بخش
بازی خونی، بازی که نتوانست حق مطلب را ادا کند«سونسوز» روایتی کمدی از بچه دار نشدن اهالی یک روستاصیادی که صید نکردنقد فیلم «ترک عمیق»، کاوشی عمیق در روان‌شناسی و روابط انسانینقد و بررسی فیلم "رها": تأثیر فقر بر فروپاشی اخلاقی یک خانوادهشمال از جنوب غربی: یک فیلم درام و جنگی که از پتانسیل خود استفاده نمی‌کند نقد و بررسی فیلم «چشم بادومی»: نگاهی به عشق و دغدغه‌های نسلی در عصر جکفایت مذاکرات، کمدی ناموفق در بستر بحران‌های اجتماعیکفایت مذاکرات، کمدی ناموفق در بستر بحران‌های اجتماعینقد فیلم «صد دام»، کمدی دهه شصتی با تکیه بر توانمندی‌های رضا عطاران«تاکسیدرمی» تلفیقی موفق از کمدی، فانتزی و پیام‌های اجتماعیاسفند؛ داستان مردی که جنگ را با دیپلماسی و شجاعت پیش بردآبستن: تلاش برای فرم‌گرایی یا فرار از دشواری‌های روایت؟اشک هور: روایتی شاعرانه از انتظار و ایثار در سینمای دفاع مقدس۱۹۶۸: تریلر سیاسی-امنیتی یا سوءاستفاده از تاریخ فوتبال؟شاه نقش: نوستالژی فیلمفارسی یا سرگردانی بین کمدی و درام؟
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار