menusearch
labkhandsabz.ir

تهران – چالوس اگر رسیدیم کلاردشت

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۷:۵۰:۰
۱۴۰۱/۱۰/۲۷ سه شنبه
(2)
(0)
تهران – چالوس اگر رسیدیم کلاردشت
تهران – چالوس اگر رسیدیم کلاردشت

جاده چالوس

اباذر صالحی

لبخند سبز - امروز می‌خواهیم بزنیم به جاده چالوس و برویم و برویم و برویم تا چالوس البته مجبوریم چون انتهای جاده چالوس شهر چالوس است و بعد از آن اگر وقت شد در راه برگشت سری هم به کلاردشت بزنیم اگر هم نشد سری بعد، از در خانه که راه افتادید به سمت کرج حرکت کنید از هر مسیری که راحت هستید برای ما فرقی نمی‌کند اما نرسیده به کرج همان ابتدای دم دروازه یک جاده کجکی به سمت چالوس جدا می‌شود وارد آن شوید گشتن ما از همینجا آغاز می‌شود.

اگر مشکل معده، روده، جهاز هاضمه و تهیه جهاز عروس دارید لطفا قبل از شروع به حرکت یک قرص از این ریزها که جلوی کار کردن شکم و گلو را می‌گیرد و اجازه می‌دهد عشق و حال کنید البته از نوع شرعی و قانونی، بخورید چون جاده پر پیچ و خم است، برای این سفر حداقل دو روز زمان لازم است بهتر است که صبح راه بیفتید تا بتوانید از مناظر طبیعی جاده استفاده کنید.

خارجی ها چون حفظ کردن اسم برایشان سخت بوده است به این جاده 59 می‌گویند که بی ربط است ولی این جاده در زمان خود مورد انتقاد شدید مهندسان خارجی قرار گرفت آنها اعتقاد داشتند این جاده امنیت کافی ندارد ولی رضا شاه گفت بوووووق و مشکل حل شد از مهم ترین جاهای دیدنی این جاده آش پزی های کنار جاده است الباقی همچین مهم نیست ولی می‌گوییم تا برای هضم آش به این مکانها سری بزنید البته اگر شلوارک برداشتید یادی هم از مهران مدیری بکیند که می‌گفتد سه شنبه ها شلوارک و جوج و جاده چالوس

از این طرف که بروید ( یعنی همین طرفی که ما هستیم وگرنه از آن طرف اگر می‌آیید این آخرین محل است) اولین جایی که می‌رسید رود خروشان کرج رود است که یخورده آب از این طرف به آن طرف می‌رود البته می‌گویند تا جاجرود می‌رود اگر حال داشتید چند لحظه ای توقف کنید و از مناظر زیبا استفاده نمائید البته لطفا سیگار و قلیان نکشید به اندازه کافی دود ماشین هست.

آبشار نوجان جاده چالوس

روستای نوجان

اما بعد از این رود در کیلومتر ۱۵ جاده چالوس روستایی به نام نوجان قرار دارد. آبشار نوجان از جمله جاذبه های دیدنی این روستای منحصر به ‌فرد و زیبا است. اگر بخواهید از آبشار زیبای نوجان دیدن کنید، بعد از «پورکان» باید وارد فرعی «نوجان» شوید و این مسیر پرپیچ‌ وخم و ناهموار را هشت کیلومتر ادامه دهید. چنانچه کمی از روستا فاصله بگیرید به آبشار زیبای خوارس در حوالی روستای خوارس خواهید رسید. روستای آتشگاه نیز در ادامه این مسیر قرار گرفته است.

در کیلومتر 25 این جاده چند نفر با هم یک دیوار بتونی زدند که آب پشتش جمع می‌شود اسمش را هم گذاشتند سد امیرکبیر که توی این آبگیر ماهی قزل آلا هم پرورش می‌دهند که می‌توانید برای ماهیگیری به این سد هم بروید فقط اگر گیر افتادید پولش را بدهید از آب سد کرج برای تامین آب آشامیدنی پایتخت و همین طور آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی کرج استفاده می‌شود.

روستای سپهسالار

روستای سپهسالار در ۱۵ کیلومتری سد کرج و یکی دیگر از مکان های دیدنی در مسیر جاده چالوس است که می‌تواند گزینه بعدی سفرتان باشد. این روستا از توابع بخش آسارا است که در پنج کیلومتری غرب جاده چالوس قرار دارد.

امامزاده ابراهیم (ع)، از نوادگان حضرت علی (ع) و هم‌سفران حضرت معصومه (س)، از جمله جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود. جالب اینکه مقبره این امامزاده داخل غار قرار دارد.

پشت ساختمان امامزاده، تعدادی صخره وجود دارد که علاوه بر ظاهر منحصر به‌ فردشان، قطره‌های آبی از بالاترین نقطه یکی از صخره‌ها چکه می‌کند که در کمال تعجب در بالادست آن، هیچ منبع آب زیرزمینی یا توده برفی به‌عنوان منشا آن وجود ندارد!

جاده چالوس در بهار

روستای خور

به دلیل وجود آب زیاد در منطقه و همچنین کوههای سر به فلک کشیده و تمایل آب به بالا رفتن از کوه برای شنیدن صدای ابوعطا قورباغه و دوباره پائین آمدن آن و تکرار این کار یک صحنه های عجیبی پدید آمده که در اصطلاح به آن آبشار می‌گویند،آبشار خور، ۱۷ کیلومتر بعد از کرج و نرسیده به سد کرج قرار دارد. اگر وارد مسیر فرعی «خوزنکلا» شوید و این مسیر را هم ۱۷ کیلومتر پرپیچ‌وتاب دیگر از میان کوه‌ها و ابرها ادامه دهید و از خوزنکلا، ارنگه و سیجان عبور کنید، به روستای خور می‌رسید. در مجاورت روستای خور، بعد از نیم ساعت پیاده‌روی در میان درختان سیب، آلو و گیلاس به دیدار آبشار زیبایش بروید که ۵۰ متر ارتفاع دارد و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده و فضای سرسبز منطقه خور جا خوش کرده است. این مسیر یکی از مسیرهای معروف طبیعت‌گردی در اطراف تهران محسوب می‌شود.

روستای ازنگه

ازنگه، از چندین روستا به ‌نام‌های ابهرک، خور، جی، چاران، گوراب و سیجان تشکیل می‌شود که به مجموعه‌ این روستاها، «ازنگه» و به مرکز آن‌ها «ازنگه بزرگ» می‌گویند.

در روستای ازنگه که بین دو کوه زیبای پورا و گورا، در دشتی سرسبز محصور است، به زیارت امامزاده حسین (ع) بروید. علاوه بر زیارت، بنای صفوی امامزاده را سیاحت کنید و از دیدن قدیمی‌ترین چنار ایران در حیاط امامزاده لذت ببرید که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. بازدید از قبرستان ارنگه را نیز در برنامه خود قرار دهید که قدمتی چند هزار ساله دارد و هنوز هم سنگ قبرهایی با قدمت چند صد ساله در آن به چشم می‌خورد.

آبشار هفت‌چشمه، یکی دیگر از مکان های دیدنی جاده چالوس و ارنگه است که در ردیف زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد و با یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای از بین صخره‌ها و سنگ‌ها در مجاورت رودخانه می‌توانید سرانجام به این آبشار ۹۰ متری برسید. در طول این مسیر، آبشارهای کوچکی موسوم به هفت چشمه را نیز خواهید دید. آبشار آدران نیز یکی دیگر از آبشارهای این منطقه است.

برای رفتن به این روستا، در کیلومتر ۱۸ جاده کرج چالوس و سمت راست، تابلویی خواهید دید که شما را به این روستا هدایت می‌کند. بهار که فصل رویش شکوفه‌های سیب و گیلاس است و همین طور پاییز هزار رنگ، بهترین زمان سفر به ارنگه به حساب می‌آید.

آبشار هفت چشمه روستای ازگنه

شهرستانک

یکی از مکانهایی که ناصرالدین شاه با بدبختی خود را به آنجا رسانده و در آنجا اقدام به ساخت ویلا بدون مجوز کرده و نام آن را کاخ ناصری نهاده روستای شهرستانک است، این روستای سرسبزدر ۵۵ کیلومتری کرج و در دامنه‌های توچال قرار دارد؛ در این روستا صنوبرهای بلندقامت و هوای مطبوع وجود دارد در این منطقه داشت که استراحتگاه پادشاهان قاجار بوده است.

برای رفتن به شهرستانک باید در کیلومتر ۴۴ جاده، بعد از روستای آسارا و با راهنمایی تابلو بزرگ سبز رنگ وارد دوراهی شهرستانک شوید تا ۱۰ کیلومتر بعد به مقصد برسید. در همان نگاه اول با طبیعت بکر، درختان سر به فلک کشیده، خانه‌های قدیمی و ویلاهای زیبا مواجه می‌شوید که هوش از سرتان می‌برد و بی‌دلیل نیست که یکی از محبوب ترین روستاهای جاده چالوس محسوب می‌شود. این روستا مملو از باغ‌های زردآلو، گردو، سیب، آلبالو و توت است و رودخانه زیبایی از وسط آن عبور می‌کند. در صورتی که از کوچه باغ‌ها بگذرید و حدودا دو کیلومتر از روستا فاصله بگیرید، به سرچشمه این رودخانه زیبا می‌رسید که چشمه «گله گیله» نام دارد.

در شهرستانک علاوه بر بازدید از کوچه باغ‌های قدیمی، از درخت سرو اورس ۲۸۰۰ ساله، قلعه دزدبند (قلعه دختر) و تپه شنستون (شن ستان) هم دیدن کنید که از جاذبه‌های جاده چالوس و شهرستانک به شمار می‌روند.

غار یخ مراد

والا ما که جرات نمی‌کنیم بریم تو تاریکی دل کوه ولی اگر شما چیز دارید یعنی جرات دارید و اگر تفریح‌های ماجراجویانه را دوست دارید، به غار یخ‌ مراد بروید که در حوالی روستای آزاد بر و کهنه‌ ده در منطقه گچسر واقع شده است و یکی از آثار ملی به حساب می‌آید. در ۷۰ کیلومتری جاده چالوس، در سمت غرب، تابلوی روستای کهنه ده شما را به‌سمت این غار راهنمایی می‌کند. غار مذکور به‌خاطر شکل و زیبایی‌های کم‌نظیرش بین طبیعت‌گردان حرفه‌ای معروف و محبوب است؛ به‌خصوص که قندیل‌ها، استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های ( خودمم نتونستم درست بخونم نمی‌دانم چی هست ولی دیدم با کلاس کپیش کردم) آن از جنس یخ هستند. این یخ‌های بلورین شبیه به کریستال‌های شفافی هستند که از زمین سر برآورده‌اند و مناظر منحصربه‌فردی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. علاوه بر ستون‌های کوچک یخی می‌توان شاهد تالارها و دریاچه‌های یخ‌زده نیز بود. از آنجا که این قندیل‌ها شکننده هستند؛ هنگام قدم زدن درون غار و عبور از لابه‌لای آن‌ها خیلی مراقب باشید.

غار یخ مراد

جالب است بدانید مردم بومی این منطقه معتقدند که یخ‌های این غار خاصیت درمانی و شفابخشی دارند. یادمان باشد هنگام بازدید از غار یخ‌مراد، از این میراث ارزشمند حفاظت کنیم و به قندیل‌ها و دیواره‌های آن ضربه نزنیم.

بهترین زمان برای دیدن این غار اوایل بهار است که قندیل‌های آن در یکی از زیباترین وضعیت‌ها هستند. در صورتی که غار از مقصدهایتان است، ابزار و وسایل مناسب همراه خود بردارید. ضمنا اگر اهل کوهنوردی باشید، از همین مسیر آزادبر می‌توانید به قله زیبای «کرچان» هم صعود کنید و از یک سو دریای خزر و از سوی دیگر منظره‌ای به‌یادماندنی از تهران بزرگ را ببینید.

 

گردنه هزارچم

گردنه هزارچم که بعد از سیاه بیشه قرار دارد را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال زیباترین بخش‌های جاده چالوس دانست. اگر قرار است شما رانندگی کنید، بهتر است چشم خود را به جاده بدوزید. اما سایر سرنشینان خودرو می‌توانند از مناظر کوهستانی جاده لذت ببرند. این گردنه پس از سیاه بیشه قرار گرفته و شیب بسیار تندی به سمت بالا دارد. پوشش گیاهی این منطقه بسیار محدود است و در فصل زمستان اکثرا جاده دچار یخ‌زدگی می‌شود. پس در عبور از این گردنه به شدت احتیاط کنید و اصلا با سرعت بالا رانندگی نکنید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار