



زهرایی: به نام خدا. با سلام، در دومین نشست از سلسله نشستهای بررسی سینمای ایران و جهان به بررسی معضل نقد فیلم در ایران میپردازیم. مسئلهای که وجود دارد این است که اکنون تمامی اقشار جامعه از هنرمندان، مخاطبین و علاقهمندان جدی به سینما تا منتقدین، از فضای نقد کشور ناراضی هستند. نیاز است واکاوی کنیم چرا فضای نقد به این سمت رفته و چه اتفاقاتی طی سالیان گذشته رخ داده که موجب نارضایتی همه شده است. نخست باید بررسی کنیم که چرا نارضایتی وجود دارد و چه تجلیات و المانهایی به نارضایتی همهی اهالی و طیفها منجر شده است. سپس دوستان نظراتشان را بگویند که چرا این عوامل به وجود آمدهاند و در پایان بحث به این موضوع بپردازیم که چه میتوان کرد و راهکار چیست. برای مقدمه لازم است یادآوری کنم نقد چیست و منتقد کیست. آنچه در دنیا مرسوم است، منتقد حلقهی متصل هر اثر هنری به مخاطب، بهخصوص مخاطب عام است. منتقد نقش مترجم را دارد که با دانشی که طی سالهای متمادی کسب نموده، آثار را آنالیز و بررسی میکند و شاید عیارسنجی هنری کند که از لحاظ کیفی در چه سطحی قرار دارد و آن را قابل ارائه به مخاطب عام میکند. تعریف نقد نیز شامل بررسی، سنجیدن و واکاوی غیر مغرضانه و با دانش یک پدیده، هنری یا غیر هنری است.
صالحی: معضل نقد فیلم در ایران به دلیل نبود دانشآموختگان متخصص، یکی از مشکلات اصلی است. نقد فیلم فراتر از داشتن یک دانش خاصی است؛ یک منتقد باید به جمیع دانشها از جمله سینما، علوم اجتماعی، تاریخ، هنر، سیاست و روانشناسی مسلط باشد. هرکس که ادعا میکند منتقد است، باید بتواند این دانشها را تحلیل کند و به شکلی قابلفهم برای عموم مردم بیان کند که متأسفانه در جامعه امروزی کمتر با آن روبرو هستیم
زهرایی: درواقع، جمعبندی فرمایشات شما این است که دانش پایهای لازم است و منتقد باید این دانش را داشته باشد. به نظر شما، وجود تعداد زیاد افرادی بدون دانش که به محیط سینما، علم سینما و علوم بینرشتهای مسلط نیستند، به بدنه نقد آسیب میزند. جناب آقای احمدی، نظرتان را بفرمایید.
احمدی: نقد سینمای ایران از ابتدا با مشکلات زیادی روبرو بوده است. این مشکلات با پیشرفت تکنولوژی و بهروز شدن نظریههای سینمایی پیچیدهتر شدهاند. دو نگاه کلی به سینما در ایران وجود دارد: یکی سینما را صرفاً تفریحی میداند و دیگری که سینما را جدی میدانند ولی دید درستی ندارد. ریشه این مشکلات، کمبود دانش کافی نسبت به سینما است. در گروه اول وقتی سینما را جدی نمیگیرند و قبول ندارند که سینما دارای طبقهبندی علمی است نقد عالمانه جایی ندارد. گروهی نیز که دید واقعبینانه به سینما ندارند، به دلیل عدم شناخت از سینما، نقدهایشان غلط و سطحی است. مهمترین چالش فعلی، نگاه علمی و منصفانه به سینماست؛ زیرا بدون این نگاه، نقد از مسیر اصلی خود منحرف میشود.
سید علی ماه: یکی از مشکلات نقد فیلم در جامعه ما، ورود افراد بدون دانش در چهارچوب نقد است. نداشتن سواد کافی برای نقد همهجانبه باعث میشود نقدها با جانبداری، لجاجت یا منافع شخصی نوشته شوند. نقد باید سودمند و علاست و منتقد مسئولیتپذیر و آگاه به ژانرهای مختلف سینما باشد. بسیاری از نقدهای امروز بر پایه جهانبینی شخصی منتقد است نه علم و چارچوبهای سینمایی. این نگاه باید اصلاح شود. از داریوش مهرجویی نقل است وقتی نقدهای ایرج کریمی را میخواندم همیشه چیزهای زیادی یاد میگرفتم این نشاندهنده نگاهی منصفانه با علم سینما و وجود داشتن متر معیار برای امثال ایرج کریمیهاست.
زهرایی: مجموع صحبت دوستان این شد که مشکل اصلی نقد سینمای ایران، نبود دانش کافی و جامع سینمایی است. بسیاری از افراد نظرات و برداشتهای شخصی خود را بدون دانش و ادله بهجای نقد مطرح میکنند. مثلاً گدار جواب خبرنگاری که میگوید چرا فیلمت را اینگونه ساختی میگوید: من خواستم جهانی که در ذهن خودم هست خلق کنم و به شما نشان بدهم نمیخواستم جهان که شما دوست دارید یا شما فکر میکنید منطقی است و جهانی که شما به آن فکر میکنید آنطور باید باشد به شما نشان بدهم؛ خوب اگر من بخواهم چیزی که تو میخواهی خلق کنم پس وجود خودم نفی میشود و درون من خلق هنرمند نمیتوانی با هر مشخصاتی بهعنوان نقصش ببینید شما فقط میتوانید با ادلهی سینمایی، فن سینمای من را بررسی کنید، نمیتوانی بگویی چرا اینگونه ساختی ولی نمیتوانی بگویی باید این را میساختی چیزی که متأسفانه در کشورمان زیاد داریم و همه هم این را بهعنوان نقص فیلمها بیان میکنند؛ که نشاندهنده اهمیت نقد علمی و فنی است.
صالحی: یکی از مشکلات نقد فیلم در ایران انتشار نقدهای غیرتخصصی در فضای مجازی است که بهراحتی و با چند کلیک قابلدسترسی هستند، بنابراین مردم نیازی به خواندن نقدهای بلند و تخصصی نمیبینند. مردم تمایل دارند نقدها برایشان خلاصه و تعریف شود. این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد. اگر برنامهای تخصصی مانند برنامههای فوتبال وجود داشت که به نکات مهم و جذاب نقد سینما میپرداخت، مردم به آن جذب میشدند البته در تلویزیون و رادیو داریم ولی تعدادشان کم است؛ اما متأسفانه برنامههایی نقد در بازنشر بخشهای مهم و جذاب خود در فضای مجازی بهاندازه کافی قوی و جذاب نیستند و این مسئله موجب شده مردم به نقدهای سطحی فضای مجازی روی بیاورند.
احمدی: مشکل نقد فیلم در ایران به دو بخش تقسیم میشود: یکی مربوط به منتقدان و دیگری به دورهای که در آن زندگی میکنیم. برخی منتقدان با وجود داشتن سواد و رسانه، تحت تأثیر جریانهای فکری خاص قرار میگیرند و فرقهگرایی میکنند و مشکلات شخصی و دعواهای سیاسی را به نقدها وارد میکنند و موجب تخریب شخصیت افراد میشوند. نقدهای آنان اغلب کلیگویی، مبهم و بیانسجام است.
سید علی ماه: نوشتن نقد توسط افرادی که ماهیت سینما را زیر سؤال میبرند، قابل تأمل است. باید در کنار فیلمساز ایستاد و از زاویه دید او به فیلم نگاه کرد. همانطور که گدار گفته: «من جهان داستانم را اینگونه دیدم و دوست داشتم اینگونه روایت کنم.» هیچ هنرمندی مسئول خالق سوژه دلخواه ما نیست. او تنها نظر و جهانبینی خود را به اشتراک میگذارد. منتقدین نباید فضای نقد را بینظم کنند و انتظار داشته باشند اثر باید به شکلی خاص باشد. اگر از ابتدا مخاطبین از منتقدین دلیل علمی برای سخنانشان میخواستند، نقدها به سلیقه و دیدگاه شخصی محدود نمیشدند.
زهرایی: موضوع بعدی این است که جامعه منتقدین یا انجمن منتقدان به نظر شما چه نقشی داشته یا میتواند داشته باشد در بهتر شدن فضای نقد؟
صالحی: جامعه منتقدین به جایگاه درستی در رسانهها نیاز دارد تا بتواند به هدایت سینماگران و مردم به سمت تولید و دیدن فیلمهای فاخر بپردازد. انجمن منتقدان در خانه سینما واقع شده و تنها یک روز در هفته و ساعتی محدود میتوانند از آن فضا استفاده کنند، بنابراین نمیتوانند کار زیادی انجام دهند. برای بهبود وضعیت، مسئولین وزارت ارشاد یا معاونت مطبوعاتی باید فضایی مستقل از خانه سینما برای انجمن منتقدان ایجاد کنند تا تیزی نقدهایشان که نقش درمانگر دارد، مؤثرتر باشد. یکی از مشکلات دیگر، نبود دورههای آموزشی مرتب و مدون و نبود دانشگاه نقد است. برخلاف رشتههای دیگر سینمایی، دانشگاهی برای آموزش علمی نقد وجود ندارد؛ که به نظرم با راهاندازی این دانشگاه خدمت بزرگی به نقد و منتقدان حال و آینده خواهد بود.
احمدی: برای خروج از وضعیت فعلی، چند راهکار وجود دارد. یکی از راهکارها برای متولیان رسانهها این است که به نقد بهعنوان یک شغل نگاه کنند، منتقد پرورش دهند و از او مطلب حرفهای بخواهند و در برابر دیگران از او حمایت کنند. ما به منتقد باسواد نیاز داریم و زمانی که از آنها حمایتی صورت نمیگیرد، دلیلی برای تولید نقد سینمایی حرفهای وجود ندارد.
سید علی ماه: نقد در جوامع اروپایی و آمریکایی نقش مهمی در درک مکاتب سینمایی داشته است. مثلاً مکتب موج نو فرانسه از نقدهای آندره بازن در «کایه دو سینما» تأثیر گرفته است همچنین منتقدان نقش بزرگی در معرفی فیلمسازان بزرگ مانند آکیرا کوروساوا و اینگمار برگمان داشتهاند. نقد سازنده فیلمسازان را به جستجوی راههای جدید در روایت و فرم تشویق میکند و ازنظر تکنیکی به بهبود آثار آنها کمک میکند. نقدها بر گفتمان فرهنگی و اجتماعی نیز تأثیرگذارند؛ مثلاً نقد آثار استنلی کوبریک و فیلمهای اجتماعی کن لوچ. نقد پلی میان نظریههای سینمایی و آثار عملی است، مانند نقدهای آندره بازن در فرانسه و رابین وود در انگلستان. نقد حرفهای تماشاگران را با سبکها و ژانرهای مختلف آشنا کرده و سلیقه عمومی را به سمت آثار هنری هدایت میکند.
زهرایی: ما با دو معضل مهم در نقد سینما روبرو هستیم. اول، سلبریتیهای منتقد که باوجود شهرت، شایسته این جایگاه نیستند و بهطور نادرست جریان ساز میشوند، چه در فضای مجازی و چه در مطبوعات. دوم، نقدهایی که تنها به محتوای فیلم میپردازند و به فرم آن توجهی نمیکنند. منتقدی که فقط درباره داستان فیلم صحبت میکند، چرا بهجای نقد رمان و کتاب، نقد فیلم مینویسد؟ نقد سینما باید به هر دو جنبه محتوا و فرم بپردازد تا کامل و مؤثر باشد.
صالحی: یکی از مشکلات حضور سلبریتیهای منتقد است که اغلب از کمدانشی و اعتماد مخاطبانشان بهرهبرداری میکنند. این افراد بیشتر به جنبه داستان فیلم میپردازند تا فرم آن و منتقدان جوان نیز از آنها پیروی میکنند بدون تلاش برای کسب دانش درباره کارگردانی، نویسندگی، تدوین و معنیشناسی. این موضوع باعث نادیده گرفتن جنبههای هنری و فنی آثار میشود و یکی از وظایف مهم نقد که سوق دادن فیلمسازان به سمت تولید آثار خوب، از بین میرود.
احمدی: یکی از معضلات موجود غلبه احساس بر منطق در نقد است. بهجای اینکه منتقد از درون اثر به بیرون نگاه کند، از بیرون به درون آن نگاه میکند. منتقد باید کنار فیلمساز قرار بگیرد و ببیند هدف فیلمساز از خلق اثر چه بوده است: تفریح، سرگرمی یا پیام. منتقد نباید از بیرون به فیلم نگاه کند و بگوید باید پیام میدادی، سرگرم میکردی یا پول درمیآوردی. سنجش صحیح اثر هنری این است که بپرسیم چه میخواستی بگویی و چگونه گفتی.
سید علی ماه: برخی فیلمسازان از نقدی که ایرادات را بیان کند، میترسند چون ممکن است بر فروش فیلم آنها تأثیر منفی بگذارد؛ بنابراین با هزینه کردن، فضای مجازی را با نوشتهها و نقدهای تصویری پر میکنند که از فیلمشان تعریف و تمجید کرده و نقدهای منفی را پنهان میکنند و در عین حال تبلیغی برای فیلمشان باشد.
زهرایی: علیایحال، من فکر میکنم همچون جلسه قبلی، تمام این اتفاقات باز هم به مخاطبین برمیگردد؛ یعنی مخاطبین ما در هر قشر و جایگاهی باید خودشان را جدی بگیرند. آنهایی که دوست دارند نقد خوب بخوانند و یا ببینند، نباید از نوشتههایی که به اسم نقد با سطح نازل عرضه میشود استقبال کنند؛ بنابراین، مخاطب هم میتواند در جای خودش منتقد را هدایت کند.بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
مجله سینمایی و گردشگری لبخند سبز
معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری، مراکز خرید، رستورانها، مراکز فرهنگی و هنری، غذاها و آئین های سنتی، گردشگری سلامت و تمام آنچه به گردشگری ربط دارد و نقد فیلم و سریال و معرفی آنها و هر آنچه به سینما ربط دارد و ندارد، البته با چاشنی لبخند چون قرار است کاری کنیم که حالمان بهتر بشود.
تاریخ شروع فعالیت سایت : اول دی ماه 1401
تهران پلاک 55 واحد 15
والا به خدا شما زنگ بزن ما خودمان خدمت میرسیم چرا شما بیفتید تو زحمت اگر هم خیلی مشتاق دیدن ما هستید تماس تصویری و بعدش هم کارت به کارت مبلغ آگهی که سفارش دادید .
اگر ایمیل زدید شما که دستتان به زدن عادت کرده یک پیامک هم بزنید راه دوری نمیرود ثواب دارد .
09126465250
labkhandsabz1@gmail.com
امیدوارم لبخند در لحظه لحظه زندگیتان جاری باشد .
تمامی عکسها و نوشته های این سایت بجز آنها که کپی میکنیم تولید خودمان است و هر گونه بهره برداری از آن مجاز است ( شما که بر میدارید چرا خودمان را سبک کنیم اونم تو این گرونی فقط اسم ما به عنوان نویسنده این گوشه کنارها بنویسید ممنون میشوم اگر لینک هم دادید که چه بهتر ) و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

.jpg)







