menusearch
labkhandsabz.ir

نقد تئاتر ایران

جستجو
جمعه ۲۵ مهر ۱۴۰۴ | ۱۰:۵۲:۳۳

دیو، رؤیا و روایت؛ بازخوانی اسطوره در زبان تئاتر امروز

دیو، رؤیا و روایت؛ بازخوانی اسطوره در زبان تئاتر امروز

قصه این اثر نمایشی در ظاهر، داستانی ساده و عامیانه است؛ حسن، مردی ساده‌دل و روستایی در جهانی زندگی می‌کند که مردم آن سال‌هاست خواب نمی‌بینند. معشوقه‌اش چهل‌گیس، در خوابی به او ظاهر می‌شود و خبر می‌دهد که فرشته‌ خواب ربوده شده است.

سه شنبه ۱۵ مهر ۴بیشتر بخوانید

بی‌امان اشک؛ مرثیه‌ای شاعرانه برای تاریخ ایران

بی‌امان اشک؛ مرثیه‌ای شاعرانه برای تاریخ ایران

در «بی‌امان اشک» تاریخ نه به مثابه یک گذشته‌ مرده بلکه به عنوان نیرویی زنده و تکرار شونده به صحنه می‌آید. نمایش هشدار می‌دهد که بی‌توجهی به تاریخ همان بی‌توجهی به هویت است؛ غفلتی که می‌تواند سرزمین را به دست بیگانگان یا صاحبان اندیشه‌های تحمیلی بسپارد.

دوشنبه ۱۴ مهر ۴بیشتر بخوانید

گزارش تصویری تئاتر بی امان اشک

گزارش تصویری تئاتر بی امان اشک

بی امان اشک به کارگردانی مهدی ترکمن و نویسندگی محسن بخشی در بیست و دومین جشنواره بین المللی نمایش آیینی و سنتی به اجرا درآمد

يكشنبه ۱۳ مهر ۴بیشتر بخوانید

صداقت بی‌حاشیه ریگ چاه، طنز تلخ سربازان مرزی

صداقت بی‌حاشیه ریگ چاه، طنز تلخ سربازان مرزی

نمایش «ریگ چاه» به کارگردانی علی پیمان تجربه‌ای است که تماشاگر را به عمیق‌ترین لایه‌های احساسی و انسانی می‌برد. این اثر که در فضایی دور افتاده و مرزی جریان دارد نه با پیچیدگی‌های فرمال و نه با ادعاهای فلسفی که با صداقتی کم‌نظیر در جان بیننده نفوذ می‌کند.

پنجشنبه ۱۰ مهر ۴بیشتر بخوانید

امشب به صرف بورش بدون خون، حمام سردی که عشق در آن غرق شد!(انتشار در ایرنا)

امشب به صرف بورش بدون خون، حمام سردی که عشق در آن غرق شد!(انتشار در ایرنا)

صابر ابر بار دیگر با جسارت هنری خود، صحنه تئاتر ایران را به آزمایشگاهی برای واکاوی مرزهای زندگی، مرگ و جنسیت تبدیل کرده است. نمایش «امشب به صرف بورش بدون خون» ــ بخش دوم سه‌گانه‌ای بر اساس رمان «نازنین» داستایوفسکی ــ این بار با روایتی زنانه، مخاطب را به عمیق‌ترین لایه‌های روان انسان می‌کشاند. الهام کردا در نقش نازنین، زنی که بر سر جسد شوهرش (با پاهایی بی‌جان در حوض آب سرد) نشسته است، نه یک قربانی منفعل، که راوی اغواگری است که مرزهای واقعیت و خیال، عشق و نفرت، قربانی و قاتل را در هم می‌شکند.

چهارشنبه ۵ شهریور ۴بیشتر بخوانید

ماهی‌ای که در تور ایستایی گرفتار شد؛ نقد نمایش «ماهی رها» به کارگردانی ژاله صامتی

ماهی‌ای که در تور ایستایی گرفتار شد؛ نقد نمایش «ماهی رها» به کارگردانی ژاله صامتی

ژاله صامتی در نمایش «ماهی رها» نه‌تنها نقش کارگردان و تهیه‌کننده را بر عهده دارد، بلکه همراه دخترش، نیاز سنجری، روی صحنه می‌آید تا روایتی از تقابل دو نسل (دهه‌های ۵۰ و ۸۰) را با تمام حسرت‌ها، شادی‌ها، و نداشته‌هایشان بازگو کند.

دوشنبه ۲۷ مرداد ۴بیشتر بخوانید

اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر(منتشر شده در ایرنا و جام جم)

اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر(منتشر شده در ایرنا و جام جم)

آنچه این اپرا را متمایز می‌کند، نوآوری‌های ساختاری و هنری آن است. غریب پور با کنار گذاشتن قالب‌های رایج غربی مانند بل‌کانتو و جایگزینی موسیقی دستگاهی ایران، موفق شد اصالت فرهنگی اثر را حفظ کند و هم‌زمان زبانی جهان‌شمول برای روایت عاشورا بیافریند. آهنگسازی بهزاد عبدی با تکیه بر مقام‌هایی چون نوا و راست، شخصیت‌ها را از حیث عاطفی و معنوی عمق بخشیده است

يكشنبه ۱۲ مرداد ۴بیشتر بخوانید

هورباکس: طنین فریادهای گم‌شده در پیچ‌وخم‌های چهارراه ولیعصر

هورباکس: طنین فریادهای گم‌شده در پیچ‌وخم‌های چهارراه ولیعصر

این نمایش که در فضای صنعتی خیابان رازی تهران (نبش کوچه زندوکیل) روی صحنه رفته، با تلفیق تئاتر محیطی، صداهای شهری، و تصاویر آرشیوی، روایتی نو از «گم‌شدگی نسلی» ارائه می‌دهد که گویی صدایشان در هیاهوی چهارراه ولیعصر گم شده است. کارگردان جوان اثر، با الهام از شیوه‌های روایتگری شرقی و استفاده هوشمندانه از سازه‌های فلزی متحرک، فضایی خلق کرده که همزمان هم زندان است، هم کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخی اطراف تئاترشهر، و هم ذهن آشفته شخصیت‌های نمایش.

چهارشنبه ۱۸ تیر ۴بیشتر بخوانید

محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟

محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟

مرتضی محمدیان در نمایش «در نقش سقراط» با جسارتی کم‌نظیر، محاکمه تاریخی سقراط را به دادگاهی معاصر در قلب اصفهان تبدیل می‌کند. این اثر که در فضای رازآلود زندان کهن میدان نقش جهان اجرا می‌شود، نه بازسازی صرف تاریخ که آینه‌ای است روبروی جامعه‌ای که «پرسشگری را جرم می‌داند».

شنبه ۳۱ خرداد ۴بیشتر بخوانید

پرواز در ذهن اوتیستیک، وقتی تئاتر، مرزهای نادیده را می‌شکند!

پرواز در ذهن اوتیستیک، وقتی تئاتر، مرزهای نادیده را می‌شکند!

نمایش «ماجرای عجیب سگی در شب» اقتباسی از رمان پرفروش مارک هادون، تنها یک درام معمایی نیست؛ بلکه سفری است به اعماق ذهنیتی که جامعه اغلب آن را نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند. با ترکیبی از طراحی صحنه نمادین، بازیگری فراموش‌نشدنی و موسیقی دقیق، نمایش موفق می‌شود مخاطب را در چالش‌های زیستی یک فرد اوتیستیک شریک کند، هرچند در میانه راه با موانعی نیز روبه‌روست.

دوشنبه ۲۶ خرداد ۴بیشتر بخوانید

اژدهاک، آتش انتقام در قفس اجرایی تک‌نفره!

اژدهاک، آتش انتقام در قفس اجرایی تک‌نفره!

نمایش «اژدهاک» بخشی از پروژه بزرگتر «هرشنبه با بیضایی» نه فقط بازخوانی یک متن که آزمونی جسورانه در مرزهای بدن بازیگر به‌مثابه ابزار روایت است. جهانجونیا در نقش «اژدهاک»، چهره‌ای اساطیری آغشته به کینه و اضطراب، با حرکات فیزیکی تند و تغییرات لحظه‌ای چهره، دنیایی از خشم و انتقام را در فضایی مینی مال می‌آفریند. او خود را محصور در دیوارهای نمادین تماشاخانه طهران می‌کند، جایی که مخاطب را به دژی می‌کشاند که «درهایش را بر مردم بسته‌اند».

يكشنبه ۲۵ خرداد ۴بیشتر بخوانید

باخ، وقتی موسیقی، دیالوگ صحنه را می‌نوازد!

باخ، وقتی موسیقی، دیالوگ صحنه را می‌نوازد!

بهزاد عبدی، آهنگساز و برنده دو سیمرغ سینمای ایران، نخستین تجربه کارگردانی تئاتر خود را با نمایش «باخ» به صحنه آورد اثری که در آن موسیقی به جای پس‌زمینه، یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است.

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۴بیشتر بخوانید
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
سایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب