menusearch
labkhandsabz.ir

هیجان بالا در مسابقات سوارکاری گنبد کاووس

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۷:۱۶:۰
۱۴۰۳/۲/۲۴ دوشنبه
(0)
(1)
هیجان بالا در مسابقات سوارکاری گنبد کاووس
هیجان بالا در مسابقات سوارکاری گنبد کاووس

کورس سوارکاری گنبد

تقی حمیدی مجد

لبخند سبز - اسب و سوارکاری از دیرباز برای همه مردم جذابیت خاصی داشته است به نحوی که حتی بعد از آمدن فن آوری های جدید و وسایل نقلیه به روز همچون ماشین های خودران همچنان اسب یکی از بهترین و جذاب ترین وسایل حمل و نقل است چرا که ارتباط عاطفی بین سوارکار و اسب بر قرار می‌گردد ارتباطی که در سایر وسایل نقلیه نیست یکی از جاذبه های گردشگر ی کورهای اسب دوانی است که در تمام نقاط دنیا برگزار می‌گردد و در ایران هم معروفترین آنها کورس اسب دوانی گنبد کاووس است.

کورس اسب‌دوانی گنبد از جاذبه‌های گردشگر ی شهرستان گنبدکاووس به شمار می‌رود. این مسابقات در دو فصل از سال یعنی بهار و پاییز، هر هفته روزهای پنج‌شنبه و جمعه با حضور علاقمندان شهر گنبد و گردشگر ان سایر نقاط جهان با شور و هیجان بسیار برگزار می‌شود.

کورس‌های اسب‌دوانی اغلب با حضور بین 3 تا 7 هزار نفر تماشاچی برگزار می‌شود، البته در روزهای جمعه و در فصل بهار که کورس‌های بهتری برگزار می‌شود روزانه بین 5 تا 6 هزار نفر برای دیدن مسابقات به مجتمع سوارکاری گنبد می‌روند. مسابقات کورس اسب‌دوانی گنبدکاووس، در مجموعه سوارکاری گنبدکاووس که در شمال شرقی این شهر قرار دارد، برگزار می‌شود. این مجتمع سوارکاری در سال 1340 با هدف برگزاری مسابقات اسب‌دوانی و تولید و پرورش اسب نژاد ترکمن ایجاد شد که پس از انقلاب مجموعه اسب‌سواری گنبد به سازمان تربیت‌بدنی واگذار گردید.
از آنجا که نژاد اسب‌های ترکمن که در این منطقه وجود دارند از بهترین نژادهای اسب هستند، مردم گنبد و بندر ترکمن از دیرباز دوستی دیرینه‌ای با سوارکاری داشته‌اند. برگزاري مسابقه‌ي اسب‌دواني به عنوان يک مراسم خاص و ويژه در شادي‌ها وجشن‌ها به‌ویژه در مراسم عروسي از قدیم مورد توجه مردم گنبدکاووس بوده است. اين مسابقه‌ ورزشي در زبان ترکمني به نام «آيلو» شناخته می‌شده است.

در حال حاضر نحوه برگزاري به این شکل است که در هر هفته حدود هشتاد تا نود اسب در مسابقه‌ها حضور مي‌يابند و هر اسب در هر هفته توان و اجازه‌ي حضور در يک دور رقابت را دارد. اسب‌ها در هر هفته بر اساس نژاد، سن و عملکرد قبلي‌شان تقسيم‌بندي مي‌شوند. کمیته فنی وجود دارد که بر این کار نظارت می‌کند.

مسافت 1400 متری مسابقه به شکل بيضي است. برای شرکت در کورس اسب‌دوانی لازم است اسب‌ها شناسنامه ایرانی و شناسنامه شرکت در مسابقات داشته‌باشند و سن اسب نیز نباید کمتر از 18 ماه باشد.

هيجان خاص مردم و تشويق‌هاي بي‌امان آن‌ها که با صداي گرم گزارشگر ورزشگاه همراه است، رنگ و بوي خاصي به کورس سوارکاري مي‌دهد. رنگ و بويي که شايد در کمتر مسابقه‌ي ورزشي بتوان آن را يافت. از زماني که اسب‌ها از « دپار» آزاد مي‌شوند، گوينده‌ ورزشگاه تا آنجا که نفس دارد فرياد مي‌کشد و سپس به گزارش رقابت مي‌پردازد، اين يک روند کلي در کورس اسب‌سواري است که در بين هفت و يا هشت دور رقابت که هر کدام با فاصله‌اي حدود نيم ساعت با يکديگر برگزار مي‌شود، ادامه دارد.

با تمام این اوصاف، اگر هیجان اسب‌دوانی برای شما نیز جذاب است، در فصل‌های بهار و پاییز به گنبدکاووس بروید و از دیدن این ورزش و مسابقه هیجان‌انگیز لذت ببرید. در سفر به گنبد و پس از دیدن این مسابقه جذاب، حتما سری به گنبد قابوس بزنید. سد گلستان و تالاب آلماگل و اگر وقت داشتید به زیارتگاه خالد نبی نیز سر بزنید.

برای رفتن به گنبدکاووس، می‌توانید از مسیر تهران به سمت شمال شرق، شهرهای دماوند، قائم‌شهر، فیروزکوه، گرگان و علی‌آباد کتول را پشت سر بگذارید و به گنبدکاووس برسید. این مسیر بسیار سرسبز و زیباست. مسیر دیگری نیز از تهران به گنبدکاووس وجود دارد که از ورامین، دامغان و شاهرود می‌گذرد و شهرهای کمتری بین راه وجود دارد. برای سفر با اتوبوس، از تهران می‌توانید از مبدأ پایانه‌های بیهقی و شرق تهران هر روزه به سمت گنبدکاووس حرکت کنید. گنبدکاووس فرودگاه ندارد و اگر سفر هوایی به گنبدکاووس را انتخاب کردید باید از فرودگاه گرگان استفاده کنید و سپس با اتوبوس یا تاکسی خود را به گنبدکاووس برسانید. این شهر ایستگاه قطار نیز ندارد و برای رسیدن به گنبدکاووس با قطار باید به گرگان سفر کنید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار