menusearch
labkhandsabz.ir

مست عشقی که مست بود

جستجو
شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ | ۲۳:۰۴:۰۳
۱۴۰۳/۲/۱۱ سه شنبه
(0)
(0)
مست عشقی که مست بود
مست عشقی که مست بود

مست عشق لبخند سبز

 

مهدی صالحی              

لبخند سبزفکرش را بکنید شام کباب سفارش دادید ولی برایتان فلافل می‌آورند فلالی که می‌دانی دستورش چیست و می‌دانی قرار است چه باشد ولی فقط قیافه دارد و فلافل هم نیست، اصلاً قرار بود کباب باشد نه فلافل، مست عشق چنین فیلمی است فلافلی که خوردنش اجباری است ولی قطعاً سفارش شما نیست و حتماً توی ذوق می‌زند.

از همان صحنه ابتدایی که با جنگ و خونریزی شروع می‌شود و تا انتها با همین دست‌فرمان جلو می‌رود و تمام صحنه‌ها همان جنگ و نبرد را تداعی می‌کند فقط محیط، نوع لباس و هدف تغییر می‌کند لحظه‌ای آرامش در این دو استاد نمی‌بینیم که بتوانند باخدای خود خلوت کنند و حتی ما بتوانیم درنگی بیاساییم که چرا چنین شد ولو اینکه چیز خاصی هم نشده بود.

البته نیاز به فکر و تأمل نداشت آن‌قدر همه‌چیز دم‌دستی و رو بود که نیازی به این قبیل روشنفکری ها نداشت درحالی‌که شمس و مولانا در کالبد خود سرشار از تفکر و عقل و عشق‌اند که هر یک می‌تواند دستمایه اثری فاخر باشد ولی در این فیلم به‌جز همان داستان‌های تکراری سریال‌های ترکی که یکی عاشق دیگری می‌شود و به معشوق نمی‌رسد و ازاین‌دست چیزها چیز دیگر ندیدیم.

البته تمام بازیگران ترک‌زبان بودند به‌جز پارسا پیروزفر،  شهاب حسینی و حسام منظور این سه این وسط چه می‌خواستند خدا می‌داند حسن فتحی می‌خواسته بگوید مثلاً این اثر مشترک است بین ایران و ترکیه خوب چه اشتراکی فقط با سه نفر بازیگر و تعدادی عوامل پشت دوربین واقعاً چرا؟

فیلم روایت چند داستان است که در بی‌ارتباطی به هم ربط دارند اول داستان مولانا و شاگردانش دوم آمدن شمس و چله‌نشینی با مولانا سوم ازدواج شمس چهارم کشته شدن شمس پنجم پیدا شدن یار دیرین رئیس نظمیه قونیه و در آخر عاشق شدن و رسیدن به وصال.

درواقع کل داستان شمس و مولانا اختلاف بر سر دختری بود که شمس و علاءالدین پسر مولانا عاشقش بودند و کینه شتری پسر و ته فیلم هم عاشق شدن رئیس نظمیه و رسیدن به یار قدیمی خود.

حالا شمس و آن‌همه درجات معنوی، مولانا و آن‌همه غزلیات عاشقانه کجا رفتند از نویسنده و کارگردان اثر بپرسید.

اما یک نکته کاملا مشخص است مردم از دیدن فیلم هایی با موضوعات ملی و مذهبی لذت می‌برند چیزی که سخت از آن غافلیم ولی در عوض سایر کشورها از ژاپن که در انیمه خود آرش کمانگیر دارد تا مصر که حسن صباح را می‌سازد و سایر بزرگان این مملکت روایتی خارج نشین آنگونه که آنها دوست دارند معرفی می‌شوند ما هم با ساختن کمدی هایی که بیشتر به سمت هجو و هزل می‌رود تا طنز و کمدی مشغولیم و دل خوشیم از فروش چند ده میلیاردی چنین آثاری که هیچ ثمره ای از باب فرهنگی ندارد.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
طراحی توسط سایت ساز خبری