menusearch
labkhandsabz.ir

سفر به آسمان آبی در زمستانی دودی

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۹:۵۹:۴۵
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ دوشنبه
(2)
(0)
سفر به آسمان آبی در زمستانی دودی
سفر به آسمان آبی در زمستانی دودی

پنج شنبه بازار میناب یک بازار کاملا زنانه

نویسنده : مهدی صالحی

لبخند سبز - جونم براتون بگه قدیم قدیمها تو اکثر شهرهای ایران زمستان که می‌شد برف بود و سرما و سگ لرزه یادش بخیر وقتی می‌خواستیم مدرسه برویم کمی زودتر در می‌آمدیم و با بچه های مدرسه آتش درست می‌کردیم و دورش خوش بودیم مشکل آلودگی هوا هم نداشتیم اصلا هوا آنقدر تمیز بود که وقتی برف می‌بارید آن را برمی داشتیم و با شیره انگور مخلوط می‌کردیم و می‌خوردیم مثل الان نبود که برای فرار از آلودگی به شهرهای جنوبی پناه ببریم تازه از جنوب می‌آمدند برای برف بازی و اسکی به هر حال آن ایام گذشت و الان به خاطر آلودگی هوا مدارس تعطیل می‌شود و این تعطیلات بهترین زمان برای سفر به جنوب کشور مخصوصا استان هرمزگان است.

در این استان زیبا بجز کیش و قشم که عشق اکثر خانم ها بخاطر پاساژ گردی است می‌توانید از بندر عباس، بندر خمیر و سایر شهرها و مراکز توریستی و گردشگر ی این استان دیدن کنید ما برای شما یک سفر چهار روزه در نظر گرفتیم امیدوارم از این سفر لذت ببرید.

 

روز اول

شهر بندر عباس را می‌گذاریم آخرین روز که اگر خسته بودیم بتوانیم بیشتر استراحت کنیم بهتر است اولین روز به سمت میناب یا به قول محلی ها هرمز کهنه برویم شهری با قدمتی چند هزار ساله که از بندر عباس 112 کیلومتر فاصله دارد.

بعد از رسیدن به میناب می‌توانید به تالاب بین المللی تیاب بروید، این تالاب از مهم‌ترین اکوسیستم‌های جنگلی ایران است. وجود درختان حرا و مانگرو علاوه‌بر زیبایی، محیط مناسبی برای زیستگاه جانوران گوناگون ایجاد کرده‌اند. تالاب تیاب زیستگاه پرندگان مهاجر و ماهی‌های بسیاری است. در روزهای خنک و بهاری فصل زمستان در این منطقه، این تالاب مکان مناسبی برای قایق‌سواری و تماشای طبیعت چشم‌نواز تیاب است.

بعد از گشت و گذار در این تالاب به سمت قلعه بی بی مینو بروید، نام اصلی این مکان قلعه هزاره است که مردم بومی میناب آن را به قلعه بی‌بی مینو می‌شناسند. اهالی میناب اعتقاد دارند شهر میناب را دو خواهر به نام‌های بی‌بی مینو و بی‌بی نازنین ساختند و در این قلعه زندگی می‌کردند. قلعه هزاره تنها بنای تاریخی شهر میناب است. این قلعه در زمان قاجار از مرکزهای حکومتی بوده است.

البته قلعه های دیگری هم در میناب هستد که عبارتند از : قلعه سیریک میناب که به کلات میرحاجی نیز معروف است. این قلعه، امیرنشین بوده و در قرن هشتم تا دهم هجری استفاده می‌شده .

قلعه هرمز کهنه یا اردشیر

قلعه کَردر یا کلات نادرشاهی در میان نخلستان بزرگی در ۱۳کیلومتری جنوب میناب قرار دارد. این قلعه چندین برج دارد که در بدنه هر کدام از برج ها سوراخ هایی برای نشانه گیری و نظارت بر محیط اطراف وجود دارد.

یکی دیگر از جاذبه های شهر میناب پنجشنبه بازار است بازاری با قدمت 500 سال سابقه که زنها فروشندگان اصلی آن هستند و انواع صنایع دستی در آن عرضه می‌شود حتما از این بازار دیددن کنید

در مسیر برگشت از میناب به شهرستان رودان می‌رویم که 70 کیلومتر با میناب فاصله دارد و از طبیعت زیبای آنجا آبشارهای کرون و سیکم بادافشان استفاده نمائید در روستای تاریخی بادافشان می‌توانید سنگ نوشته هایی با خط میخی مربوط به دوره عیلامی و آشوری مشاهده نمائید از آنجا به قلعه کمیز در فاصله ۱۲کیلومتری شرق رودان بروید و از رودان بعد از طی مسافت 112 کیلومتری به بندر عباس برگردید

 

روز دوم

نمی شود تا بندر عباس آمد و دریا نوری یا حداقل قایق سواری نکرد پیشنهاد می‌کنم امروز سورا قایق بشوید و دل به دریا بسپارید و همراه با خانواده با قلبی مملو از نور امید که خانم ها کمتر خرید کنند به سمت جزیره قشم بروید و عصر هم برگردید البته اگر توانستید به همین خاطر مراکز گردشگر ی قشم بماند برای سفری چند روزه به این دیار پیشنهاد می‌کنیم شب را در قشم نمانید و اگر می‌توانید به بندر خمیر بروید و یا بندر لنگه در اقامتگاههای بوم گردی زیبای بندر استراحت نمائید تا مجبور نباشید صبح فردا 200 کیلومتر رانندگی کنید.

ساحل نقره ای قشم

 

روز سوم

اگر شب را در بندر لنگه استراحت کردید و ذوق خریدهای جزیره قشم را بردید که هیچ ولی اگر به بندر عباس برگشتید امروز راه زیادی داریم می‌خواهیم چیزی حدود 200 کیلومتر رانندگی کنیم و به بندر لنگه برویم تا بناهای تاریخی این سرزمین را ببینیم.

اولین مکان عمارت فکری است، خانه‌ای تاریخی با ویژگی‌های معماری تحسین‌برانگیز، از خانه‌های قدیمی بندر لنگه این عمارت در محله‌ای معروف به محله رودباری‌ها نزدیک به ساحل قرار دارد. عمارت فکری به واسطه بادگیرهای بلند خود از هر کجای شهر که بایستید، مشخص است. این خانه به دوره قاجار تعلق دارد و همچون بسیاری از خانه‌های قدیمی و تاریخی منطقه، متعلق به یکی از تاجران ثروتمند قدیمی به نام «عبدالواحد فکری» است.

از اینجا به سمت قلعه مغویه يا قلعه شیخ سلطان المرزوقی می‌رویم، بنایی تاریخی به‌جای مانده از دوره قاجار است. ساخت این بنا به سال ۱۲۸۲در دوره حکمرانی مزروقی‌ها از قبیله العجمان روی بندر مغویه در دوره قاجار برمی‌گردد. مزوقیان یکی از قبایل بزرگ بادیه‌نشین اعراب بودند. آن‌ها در دوره‌های مختلف محل سکونت خود را تغییر داده‌اند و یک‌جا باقی نماندند. این طور به نظر می‌رسد که تا حدود ۲۰سال پیش خواهران شیخ در این قلعه زیبا سکونت داشتند؛ اما با فوت آن‌ها قلعه شیخ سلطان المزروقی رو به خرابی رفت. این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۷در فهرست آثار ملی ثبت و مرمت شد. ساخت این بنا در سال ۱۳۲۱به پایان رسیده است.

عمارت فکری در بندر لنگه

طبق پژوهش‌ها بخشی از قلعه مغویه در دروه تاریخی دیگری ساخته شده است. این بنای تاریخی در بخش‌هایی دو و در قسمت‌هایی سه طبقه دارد. دو حیاط اندرونی و بیرونی آن نیز قدمتی متفاوت دارند. گویا حیاط اندرونی در گذشته دورتری بنا شده است. درمجموع قلعه شیخ سلطان المزروقی دو حیاط، چندین اتاق، حمامی سنتی، برج دیده‌بانی استوانه‌ای و دو بادگیر دارد. متاسفانه امروز یکی از بادگیرها به‌طور کلی خراب شده و بادگیر دوم نیز رو به ویرانی است.

اگر می‌خواهید به چند ده سال پیش بروید و حال و هوای قدیم را برای خود زنده کنید به سمت شهر بندری کنگ، شهری تاریخی و زیبا و یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران است که در پنج کیلومتر بندر لنگه قرار دارد حرکت کنید. این شهر بافت تاریخی خود را به تمامی حفظ کرده و دارای خانه‌های تاریخی با معماری‌های زیبای جنوب کشور است. بندر کنگ به‌واسطه داشتن خانه‌های سفید و زیبا با نام سانتورینی ایران نیز شهرت دارد. معماری منحصربه‌فرد و بادگیرهای زیبا منجر شده تا یک نهم بافت تاریخی این شهر در سال ۱۳۸۱در فهرست آثار ملی به ثبت برسد و مقدمات ثبت این بندر تاریخی در میراث جهانی یونسکو نیز صورت گیرد. دو خانه تاریخی بندر کنگ با نام‌های خانه یونسی و خانه یوسفی در حال حاضر به‌عنوان بوم‌گردی فعالیت می‌کنند. 

البته می‌توانید در این بندر از مسجد افغانها ساخته شده درسال 1232 و یا پناهگاه حیات ‌وحش جزیره شیدور و کلوتهای دشت لشتان دیدن کنید

از بندر لنگه همراه با آهنگ بندری امید جهان به سمت بندر خمیر می رویم، در این بندر زیبا مکانهای گردشگر ی زیادی دارد ولی دلیل اصلی ما برای آمدن به این بندر استفاده از آب گرم است تا خستگی این چند روز سفر را از تن بیرون کنیم برای این کار می‌توانید به آبگرم بندرخمیر بروید این آبگرم در گویش محلی «هوباد» که با ویژگی‌های درمانی‌اش شناخته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین آب‌گرم‌های استان هرمزگان است که سالانه پذیرای گردشگر ان زیادی از اقصی نقاط مختلف کشور است، آبگرم سیاهکش  یکی دیگر از مراکز توریستی است وجود چشمه های آبگرم سیاهکش در بندر خمیر تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های دیدنی بندر خمیر شده است.خاصیت درمانی آب چشمه های آبگرم و امکان اقامت در اتاق های مخصوص گردشگر ان، باعث شده تا افراد زیادی از این چشمه های آبگرم در طول سال دیدن نمایند.

پل لاتیدان در بندر خمیر متعلق به زمان شاه عباس صفوی

البته توصیه می‌کنم بعد از رفع خستگی از جنگل های حرا، پل قدیمی لاتیدان بزرگترین پل خشتی جهان با بیش از یک کیلومتر طول که در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است و سه برابر سی و سه پل است، دیوار سدار که سد محکم برای جلوگیری از نفوذ دشمنان در دوره زندیه بوده و همین طور از بناهای تاریخی خانه قاضی رویدر و قلعه خمیر دیدن کنید.

شاید از این مطلب هم خوشتان بیاید

پنجشنبه بازار میناب، یک بازار 500 ساله

روز چهارم

امروز آخرین روز است و می‌خواهیم در بندر عباس باشیم و بناهای تاریخی این شهر را ببینیم

حمام گله داری بندرعباس یکی از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی این شهر است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

موزه مردم شناسی استان هرمزگان هم در این حمام تاریخی قرار دارد. این حمام تاریخی توسط شیخ احمد گله داری که یکی از خیران و تاجران هرمزگان بود ساخته شده و آن را وقف مسجد گله داری کرده‌است. این حمام تا چندسال پیش که حمام‌های اختصاصی در خانه‌ها وجود نداشت، همیشه شلوغ بود و گاهی اوقات از قبل باید نوبت گرفته می‌شد.

اگرچه که حمام گله داری در حدود سال‌های ۱۳۳۳تا ۱۳۳۸بازسازی شد، اما در دهه ۴۰و با لوله کشی آب شهری و ورود حمام به خانه‌های مردم، کم کم از رونق افتاد و متروکه شد.

حمام گله داری در دهه ۷۰به اداره میراث فرهنگی واگذار شد و پس از مرمت در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرعباس شناخته می‌شود.

آب مصرفی این حمام از طریق یک چاه تامین می‌شده که این آب پس از عبور از محفظه آتش دان، گرم می‌شده و برای استفاده، وارد محیط حمام می‌شده‌است. همچنین روشنایی این حمام از طریق روزنه‌های تعبیه شده در سقف تامین می‌شده‌است.

برای بازدید از حمام گله داری به عنوان یکی از جاهای تفریحی بندرعباس و همچنین موزه مردم شناسی، می‌توانید همه روزه به جز تعطیلات رسمی، از ساعت ۸صبح تا ۸شب به حمام گله داری بندرعباس واقع در بلوار ساحلی، خیابان دلگشا مراجعه کنید.

از آنجا که در گذشته بندرعباس کانون تجارت ایران با کشورهای همسایه بود و کشور هندوستان یکی از اصلی‌ترین همکاران تجاری ایران بود باعث شد تا تجار و بازرگانان زیادی به ایران و خصوصا بندرعباس بیایند و در آن‌جا ساکن شوند.

یکی از مناطق دیدنی بندرعباس که مربوط به ارتباطات فرهنگی ایران و هند می‌شود، معبد هندوهای بندرعباس یا پرستشگاه بت گوران است. بنای معبد هندوها در حدود سال ۱۲۷۰ساخته شد. در آن زمان حدود ۱۰۰نفر از اهالی هندوستان در بندرعباس ساکن بودند که رفته رفته این عدد تا حدود سال ۱۳۴۰به بیشترین میزان خود رسید.

این بنا که توسط تاجران هندی ساخته شد، رفته رفته و با خروج آن‌ها از بندرعباس و با خارج کردن بت‌ها و محراب اصلی، کم کم به یک بنای مخروبه تبدیل شد.این بنا که معماری آن برگرفته از معماری هندی است و دارای اتاق‌های کوچکی برای طلبه‌های مکتب برهمنی است، شکوه و عظمت بی‌نظیری دارد و می‌توان جنبه‌هایی از معماری ایرانی را به صورت آمیخته با معماری هندی در آن مشاهده کرد. برای بازدید از این بنای شگفت انگیز و زیبا که یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی بندرعباس است، می‌توانید به بلوار امام خمینی، چهارراه برق، روبروی بازار روز بندرعباس مراجعه کنید. ساعات بازدید از این جاذبه دیدنی بندرعباس همه روزه به جز تعطیلات رسمی و از ساعت ۸صبح تا ۱۸است.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس در گذشته به عنوان محل اصلی گمرک و کانون تجارت بندرعباس استفاده می‌شده‌است.این عمارت دو طبقه که طبقه اول آن محل نگهداری وسایل و کالا و طبقه دوم آن محل قرارگیری دفاتر اداری بوده، عمدتا با استفاده از چوب ساخته شده‌است.عمارت کلاه فرنگی که به دلیل شباهت به کلاه مردمان اروپایی به این نام مشهور شده، یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندرعباس است. این عمارت در سال ۱۳۸۴به عنوان اثر ملی در ایران ثبت شده‌است.عمارت کلاه فرنگی بندرعباس مدتی به عنوان دارالحکومه بندرعباس و همچنین مدتی به عنوان گمرک استفاده می‌شده‌است.

این عمارت زیبا دارای ۳۳اتاق و چندین سالن کوچک و بزرگ است. عمارت کلاه فرنگی به عنوان یکی از مکان های دیدنی بندرعباس در بلوار آیت الله طالقانی، روبروی بندر مسافری شهید حقانی قرار دارد.

اما یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس مسجد جامع دلگشا و یا مسجد جامع اهل سنت بندرعباس است. مسجد جامع اهل سنت بندرعباس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین مساجد شهر بندرعباس، در حدود ۲۵۰سال پیش ساخته شده‌است.

معماری زیبا و جذاب این مسجد، آن را به یکی از مهمترین و زیباترین مناطق دیدنی بندرعباس تبدیل کرده‌است. حاج زین العابدین اوزی به عنوان سازنده و خیر این مسجد شناخته می‌شود. فضای داخلی این مسجد حس آرامش و زیبایی را به صورت توامان منتقل می‌کند و بازدید از این مسجد می‌تواند یکی از به یاد ماندنی‌ترین تجارب شما از مناطق دیدنی بندرعباس باشد. معماری مسجد جامع اهل سنت بندرعباس برگرفته از معماری ایرانی اسلامی است. این مسجد در فضایی به مساحت ۴۹۰۰مترمربع و با داشتن ۲۰در یکی از بزرگترین مساجد بندرعباس است. این مسجد تاکنون چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته‌است. مسجد جامع اهل سنت یا مسجد دلگشا بندرعباس به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با توجه به این که در حال حاضر نماز جماعت در این مسجد برگزار می‌شود، در ساعاتی غیر از برگزاری نماز جماعت می‌توانید از این مسجد زیبا بازدید کنید. بازدید از این مسجد رایگان است. مسجد جامع دلگشا در خیابان ساحلی، خیابان مسجد جامع، سه راهی دلگشا قرار دارد.

اگر به زندگی و آداب و رسوم مردم بندرعباس در طول تاریخ علاقه دارید و دوست دارید بیشتر با تاریخ شهرنشینی در بندرعباس آشنا شوید، پیشنهاد ما به شما این است که حتما بازدید از محله باستانی سورو را به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرعباس در برنامه سفر خود قرار دهید.

موزه آب بندر عباس

موزه آب بندرعباس یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس که در زمره حاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این شهر به حساب می‌آید، موزه آب بندرعباس است. ساختمان این موزه که در دوران صفویان بنانهاده شده، وسایل و تجهیزات مورد استفاده در چاه‌ها و قنات‌های تاریخی و نحوه استخراج و انتقال آب در طی دوران صفویه تا زمان لوله کشی آب را به نمایش می‌گذارد. موزه آب بندرعباس در خیابان ۲۲بهمن این شهر واقع شده‌است.

یکی دیگر از جاهای دیدنی بسیار زیبای شهر بندرعباس مسجد ناصری است. این مسجد که در سال ۱۳۰۴توسط محمدعلی ناصری ساخته شده، یکی از زیباترین مساجد شهر بندرعباس است. نکته جالب درباره این مسجد، استفاده از چوب صندل در ساخت بنای این مسجد است که عمدتا از هندوستان وارد شده‌است. گچبری‌های زیبای دیوار این مسجد، از جذابیت‌های دیگر مسجد ناصری بندرعباس است.

اما بازار قدیم بندرعباس یکی از جاهای دیدنی این شهر است که به نوعی هم فال و هم تماشا است. این بازار که به نام بازار سنتی هم شناخته می‌شود، در واقع مرکز اصلی تبادلات تجاری شهر بندرعباس است. در این بازار سنتی و قدیمی می‌توانید به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را پیدا کنید. انواع صنایع دستی، خوراکی‌های محلی، پوشاک و لوازم مختلف در این بازار فروخته می‌شوند. بازار قدیمی بندرعباس در بلوار طالقانی این شهر قرار دارد.

و اما بخش خوشمزه این سفر غذاهای محلی است غذاهای محلی بندرعباس تنوع بسیار بالایی دارند که اگر به این شهر سفر کنید و غذاهای محلی را امتحان نکنید، حتما ضرر کرده‌اید.

انواع ماهی‌ها، میگو، قلیه ماهی، از معروف‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است. علاوه بر این، هواری، نان تمشی، مهیاوه، برنج دیشو و کوفته مومغ از هوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین غذاهای بندرعباس است.

برای میل کردن یک وعده غذایی خوشمزه و جذاب در بندرعباس، می‌توانید به چند رستوران با کیفیت این شهر مراجعه کنید.

رستوران بادگیران، رستوران فانوس بندرعباس، رستوران سنتی داریوش

خوب دیگر برویم ساک هایمان را جمع کنیم که وقت برگشتن است.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار