menusearch
labkhandsabz.ir

از کوههای نمکی جاش تا عجیب ترین آب انبار بوشهر

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۷:۵۱:۳۰
۱۴۰۲/۴/۵ دوشنبه
(0)
(0)
از کوههای نمکی جاش تا عجیب ترین آب انبار بوشهر
از کوههای نمکی جاش تا عجیب ترین آب انبار بوشهر

آب انبار قوام - بوشهر - لبخند سبز

لبخند سبز - استان بوشهر که به صورت یک شبه جزیره در کنار خلیج فارس میزبان گردشگر انی از تمام نقاط ایران و کشورهای همسایه و غیر همسایه است در این استان جاذبه های گردشگر ی فراوانی از آب انبار مستطیل شکل که تو ایران همین یک نمونه را داریم تا گنبد نمکی در شهرستان جاسک را شامل می‌شود.
در این مطلب از سایت لبخند سبز شما را با این جاذبه های گردشگر ی آشنا می‌کنیم

آب انبار قوام
آب انبار قوام بر خلاف بقیه آب انبارها که سقفی گنبدی شکل دارند سقفی تخت دارد و بصورت یک مستطیل بزرگ ساخته شده است که در نوع خود جذاب است اینگونه به نظر می‌رسد که آبها را در بشکه ریخته و انبار می‌کردند وگرنه آب انباری به این شکل از هیچ کجا نمی‌توان آب برداشت چون در را که باز کنید آبها بیرون می‌ریزد
این آب انبار عجیب و غریب در سال 1226 توسط علی اکبر قوام الملک شیرازی در کنار خلیج فارس ساخته شده است و الان به عنوان رستوران از آن استفاده می‌شود

گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک در ۱۴۵ کیلومتری بوشهر و بین شهرستان دشتی و دیر واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین کوه‌های نمکی خاورمیانه شناخته می‌شود. این کوه نمکی فعال از جمله دیدنی‌های طبیعی بوشهر است که دارای یخچال‌های نمکی، گنبدهای نمکی، آبشارهای نمکی که در مسیر جریان آب به وجود آمده‌اند، غارهای نمکی، پدیده تخت دیو که به شکل ستون‌هایی در بین گنبدهای نمکی ایجاد شده‌اند و کانی‌ها و بلورهای نمکی در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، نارنجی، قرمز، زرد و مشکی هستند.

 

بازار قدیم بوشهر

از جمله دیدنی‌های جذاب هر شهر بازارهای سنتی و قدیمی آن است و بازار قدیم بوشهر هم در بین گردشگر ان اهمیت بسیاری دارد. بازار قدیمی بوشهر در زمان قاجار ساخته شده و به همین دلیل دارای معماری بازارهای قاجاری است. این بازار در محله دهدشتی بوشهر واقع شده و از جمله بازارهای مناسب برای خرید سوغات و صنایع دستی بوشهر است.

مسجد بردستان
مسجد بردستان که در محله بردستان بوشهر واقع شده از دیگر جاذبه های بوشهر و از جمله اولین مساجد این منطقه است که ساخت آن به دوران ابتدایی پیدایش اسلام در ایران بازمی‌گردد و یک بنا هزار ساله محکم و استوار است. معماری این مسجد به سبک ایرانی و اسلامی است و دارای گچ‌بری‌های زیبا و ساختمان یکدست سفید است.


مسجد بردستان - بوشهر - لبخند سبز

موزه مردم شناسی
اگر به دیدن فرهنگ و آداب و رسوم جنوب کشور علاقه دارید موزه مردم شناسی گزینه مناسبی برای بازدید است. این موزه در یک ساختمان قدیمی که متعلق به دوران قاجار است بنا شده و دارای ۱۰ اتاق با معماری سبک قدیمی و سنتی است. در موزه مردم شناسی بوشهر می‌توانید با مشاغل سنتی بوشهر، نحوه برگزاری جشن‌ها، لوازم مورد استفاده در منزل ساکنان بوشهر، آلات موسیقی محلی، ماکت‌هایی از انواع شناورها و لنج‌ها آشنا شوید.

خانه موزه رئیسعلی دلواری
خانه موزه رئیسعلی دلواری که در سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده، محل زندگی شهید رئیسعلی دلوار و مربوط به دوران قاجار است که در خیابان دلوار واقع شده و با وارد شدن به این خانه آثاری از جنگ جهانی اول و زمان اشغال ایران توسط انگلیس‌ها را مشاهده خواهید کرد. معماری این خانه به رنگ سفید است که با گچ‌بری‌های زیبا تزیین شده و از آثار موجود در این موزه می‌توان به وصیت نامه رئیسعلی دلواری، آثار مربوط به تاریخ و فرهنگ بوشهر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

موزه تجارت دریایی
یکی از جاذبه‌های دیدنی بوشهر که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده موزه تجارت دریایی است و یکی از موزه‌های متفاوت کشور محسوب می‌شود. آثاری که در این موزه قرار دارند بیانگر اهمیت خلیج فارس و بنادر آن است و آثاری مثل اسناد مربوط به حاکمیت خلیج فارس، خمره‌های سفالی و آثار تاریخی که توسط باستان شناسان کشف شده و بسیاری موارد دیگر در این موزه نگهداری می‌شوند. ساختمان موزه تجارت دریایی مربوط به دوران قاجار بوده و معماری آن به شکل سایر خانه‌های بوشهر در بافت قدیمی شهر است.

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس
موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس یکی از موزه‌های بوشهر است که سیر تحول پزشکی ایران را از گذشته تا امروز به نمایش گذاشته است‌. این موزه در عمارت دهدشتی بوشهر قرار دارد و یکی از موزه‌های جذاب کشور است که در آن می‌توانید روند پیشرفت علم پزشکی را در سواحل و بنادر خلیج فارس ببینید. از جمله آثاری که در موزه تاریخ پزشکی قرار دارند می‌توان به وسایل پزشکی نظامیان و دریانوردان قدیم، متون قدیمی دعا نویسان، جعبه کمک‌های اولیه و دارویی، ادوات پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، اسکلت انسانی کشف شده از دوران باستان، مجسمه طراحی شده از پزشکان قدیم و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

موزه پزشکی بوشهر - لبخند سبز

موزه دریانوردی
موزه دریانوردی یا عمارت کلاه فرنگی بوشهر که در محله بهمنی واقع شده از جمله جاذبه‌ های بوشهر است که جذابیت بسیاری برای گردشگر ان دارد. ساختمان موزه متعلق به دوره قاجار است که دو عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری در آن واقع شده و آثاری مثل ادوات و تسلیحات جنگی، کشتی قدیمی پرسپولیس و بسیاری موارد دیگر در این موزه نگهداری می‌شوند.

مدرسه سعادت
یکی از جاذبه‌های گردشگری بوشهر که در سال ۱۲۷۸ ساخته شده مدرسه سعادت است. معماری این مدرسه از چوب بوده و پنجره‌های آن با شیشه‌های رنگی تزیین شده که در زمان خود یکی از مدرسه‌های زیبای جنوب به شمار می‌رفت. این مدرسه محل تحصیل بسیاری از پزشکان، شاعران و فرماندهان و رزمندگان جنگ بوده و در حال حاضر محل نگهداری عکس‌ها و اشیا قدیمی مربوط به مدرسه است و بخشی از آن به گالری هنری برای فروش صنایع دستی و سوغات بوشهر اختصاص دارد.

عمارت گلشن
یکی از جاذبه های بوشهر که در خیابان خلیج فارس قرار دارد عمارت زیبا گلشن متعلق به دوران قاجار است که حدود ۱۷۰ سال پیش در محله قدیمی بهبهانی بوشهر ساخته شد. و معماری آن که از سه طبقه تشکیل شده به سبک بیت میلانی است.
عمارت گلشن از یک حیاط مرکزی که دورتادور آن اتاق‌های پنج دری با درهای چوبی و ساختمان اصلی قرار گرفته تشکیل شده که طبقه اول شامل آب انبار، آشپزخانه، محل اقامت خدمه خانه، حمام و دستشویی و طبقه دوم و سوم برای سکونت اهل خانه، انجام امور تجاری و پذیرایی از مهمانان طراحی شده است.

عمارت ملک بوشهر
از جمله جاهای دیدنی و تاریخی این شهر عمارت ملک بوشهر است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در برنامه سفر خود بگنجانید. عمارت ملک حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و در زمان قاجار به سبک معماری قدیمی جنوبی و با مصالح بومی ساخته شده و در خیابان ماهینی بوشهر قرار دارد.
این عمارت متعلق به یک تاجر به نام محمد مهدی ملک التجار از ثروتمندان بوشهر بود. این خانه از قسمت‌های مختلفی مثل سالن ضیافت و مهمانی، سالن ملاقات، شاه‌نشین، بارو، اتاق‌ها و ایوان و حیاط تو در تو تشکیل شده که بعدها توسط نظامیان انگلیسی تسخیر و به مقر نظامی انگلیسی‌ها تبدیل شد.


 عمارت ملک بوشهر - لبخند سبز

 

کاخ های سه گانه هخامنشی
کاخ‌های سه گانه هخامنشی که در استان بوشهر معروف هستند در نزدیکی شهر برازجان واقع شده‌اند که شامل سه کاخ چرخاب که کاخ زمستانی کوروش بوده و با مرگ وی این کاخ نیمه تمام ماند، کاخ بردک سیاه که بین نخلستان‌های روستای درودگاه قرار دارد و کاخ سنگ سیاه است که در مسیر رفتن به برازجان می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

موزه وایت هاوس
یکی از جاذبه های بوشهر که در بندر سیراف قرار دارد، موزه وایت هاوس است که به نام دکتر دیوید وایت هاوس که یک‌ پزشک بریتانیایی بود نامگذاری شده است. در این موزه آثاری که دکتر هنگام حفاری بخش‌هایی از بندر سیراف کشف کرده نگهداری می‌شود که بیشتر آن‌ها به‌ موزه بریتانیا منتقل شده و برخی از آن‌ها در این موزه نگهداری می‌شوند که از جمله می‌توان به فسیل‌های متنوع و انواع صدف‌ها اشاره کرد.

عمارت کازرونی
عمارت کازرونی یکی از عمارت‌های باشکوه و زیبا در بافت قدیم بوشهر است که در سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسیده که در زمان قاجار در دو طبقه ساخته شده و در زمان قدیم بسیاری از تصمیمات تجاری و بازرگانی در این خانه گرفته می‌شد و به همین دلیل به تجارتخانه هم معروف است. معماری این خانه از سنگ‌های فسیلی و ساروج و به سبک خانه‌های قدیم بوشهر است و پنجره‌های چوبی و متعدد آن برای تهویه هوا و خنک کردن فضای داخلی عمارت استفاده می‌شدند.

پارک ها و سواحل معروف بوشهر
ساحل ریشهر
یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر که در بخش جنوبی و در ۱۲ کیلومتری این شهر قرار دارد ساحل ریشهر است که به عنوان منطقه باستانی شناخته می‌شود. در این پارک علاوه‌بر تماشای طبیعت زیبا از سواحل خلیج فارس و دیدن تاریخ و تمدن ایران باستان می‌توانید از قایق‌سواری، شنا و پیاده‌روی در ساحل لذت ببرید.

ساحل آب شیرین کن بوشهر
اگر قصد ماجراجویی دارید بهتر است به ساحل آب شیرین کن بوشهر که در خیابان بهمنی، خیابان دانشگاه خلیج قرار دارد بروید. در این ساحل علاوه‌بر پارک ساحلی با منظره خلیج فارس می‌توانید از امکانات پارک که برای مسافران فراهم شده استفاده کنید. همچنین در اطراف این پارک ساحلی کافه، رستوران و بوفه‌هایی که غذاهای فست‌فود و محلی عرضه می‌کنند قرار دارند.

بوستان ساحلی شغاب
بوستان ساحلی شغاب یکی از پارک‌های قدیمی بوشهر است که در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی واقع شده و دارای چشم‌انداز زیبا از دریا خلیج فارس، امکانات کمپینگ و امکانات تفریحی و سرگرمی بسیاری است.

بوستان شغاب - بوشهر - لبخند سبز

 

پارک ساحلی صدف
از دیگر پارک‌های ساحلی معروف بوشهر پارک ساحلی صدف در کنار ساحل خلیج فارس است. این پارک علاوه‌بر چشم‌انداز زیبا خلیج فارس دارای فضای سرسبز و زیبایی است که می‌توانید ساعاتی را در این پارک زیبا استراحت و تفریح کنید.

ساحل بنود
یکی از جاذبه های بوشهر و سواحل زیبای این شهر که در روستای بنود واقع شده ساحل بنود است که با موج‌های خروشان، صخره‌های ساحلی و غارهای شگفت‌انگیزی که امکان آبتنی دارد، شناخته می‌شود که امکان کمپ کردن و شب‌مانی برای مسافران فراهم است.

پارک باسیدون
پارک باسیدون از جمله پارک‌های معروف بوشهر و دارای چشم‌انداز زیبا خلیج فارس است که فضای سبز و پوشش گیاهی متنوع و زیبایی دارد و به دلیل نزدیکی به بافت قدیمی بوشهر و وجود لنگرگاه کشتی‌های بار انداز در بین گردشگران بسیار معروف است‌.

چشمه آبگرم اهرم – جاذبه های بوشهر
چشمه آبگرم اهرم که در اهرم، خیابان آب گرم واقع شده، در بین ۵ چشمه برتر کشور قرار دارد و یکی از دهکده‌های آب درمانی استان بوشهر است که آب آن دارای خواص فوق‌العاده‌ای است. دمای آب این چشمه آبگرم بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و از دو استخر و ۱۰ حمام تشکیل شده و یک بازار هفتگی هم دارد و می‌توانید در این مجموعه و فضای اطراف آن لحظات خوشی را سپری کنید.

نخلستان های بوشهر
نخلستان‌های بوشهر از جمله جاذبه های بوشهر است که می‌توانید در سفر به بوشهر ببینید. بیشترین نخل‌های بوشهر در بخش دشتستان، جم، دشتی و آبپخش قرار دارند که می‌توانید برای دیدن نخل‌های سر به فلک کشیده، دیدن آیین خرماچینی و گردشگری در نخلستان‌ها به این مناطق بروید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار