menusearch
labkhandsabz.ir

ماموریت ممکن یا غیر ممکن مسئله این است

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۶:۱۷:۴۵
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ یکشنبه
(3)
(0)
ماموریت ممکن یا غیر ممکن مسئله این است
ماموریت ممکن یا غیر ممکن مسئله این است

ماموریت ممکن

 

نویسنده : مهدی صالحی

 

لبخند سبز -  کره ای ها عین کَره یک فیلم ساختند به نام ماموریت ممکن کپی برابر فرع ماموریت غیر ممکن همچین که بشکه از لای درزش رد می‌شود شما را دعوت می‌کنم به چند خطی در خصوص معرفی این اثر هنری ما بعد عملیات غیر ممکن.

در چند سال اخیر کره جنوبی سرمایه گذار زیادی بر روی تولید آثار فرهنگی نموده است که می‌توان رد پای آن را تا تلویزیون ایران هم دید.

شاید بتوان کره را رقیبی جدید و پر قدرت برای صنعت سینما و موسیقی بزرگان این عرصه مثل هالیود دانست که فعلاً از آثار سینمایی آمریکا و اروپا تقلید می‌کند تا جایگاه خود را در جهان پیدا کند.

یکی از ژانرهایی که در صنعت سینمای کره جنوبی با استقبال فراوانی روبرو شده است فیلم های کمدی اکشن و یا کمدی وسترن کره ای معروف به کمدی جوپوک است (در زبان کره ای به گانگستر جوپوک گفته می‌شود).

کمدی اکشن در روزهای اولیه سینمای جدید کره گانگسترهای پر زرق و برق را نشان می‌داد که بر سر کینه های قدیمی یا دختران در نزاع های خیابانی گسترده مثل اراذل و اوباش با چوب یا میله های فولادی درگیر می‌شدند که می‌توان به فیلم‌هایی مانند «همسر من یک گانگستر است» (2001) و «ازدواج با مافیا» (2002) که به عنوان کمدی جوپوک شناخته می‌شود آغاز شد و این مدل فیلم سازی تا زمانی ادامه پیدا کرد که مخاطبان تا حد زیادی از آنها خسته شدند و دیگر تسلطی در گیشه ها نداشتند در نتیجه روند خود را به سمت فیلم‌های جنایی جدی‌تر با کمدی کمتر عوض کرد که فیلم سینمایی مردی از ناکجاآباد (2010) کم و بیش انتقال این کار را شروع نمود این فیلم ها تا حدودی کمدی جوپوک را حفظ می‌کند اما بخش اکشن آن بر کمدی می‌چربد. از آن زمان، کمدی های کره ای عمدتاً عاشقانه یا خانوادگی می‌شوند.

سینمای کره جنوبی از سال 2017 شاهد احیای اکشن کمدی بوده است در فیلم های اولیه گانگسترها گهگاه نقش مکمل را بازی می‌کردند بعد از مدتی فیلم‌ها به سمت ایجاد یک مؤلفه تحقیقی که از همکاری غیرمحتمل یا مخفیانه با ماموران مخفی تشکیل شده است را حرکت کردند که فیلم ماموریت ممکن محصول سال 2021 به این سنت جدید فیلم‌های کمدی اکشن کره جنوبی می‌پیوندد تا تحقیقات مشترک دو فرد را که در تلاش برای افشای یک حلقه جنایی خطرناک زیرزمینی هستند را روایت کند.

عملیات ممکن مرد پخمه

این فیلم داستان انتقال 500 اسلحه از کشور چین به کره شمالی برای منهدم شدن است که از کره جنوبی سر در می‌آورد و همین مسئله دولت چین را مجبور می‌کند برای پس گرفتن اسلحه ها اقدامی نمایشی بکند به همین خاطر ماموریت را به مامور تازه کاری می‌دهند اما هدفشان پس گرفتن اسلحه ها نیست بلکه قربانی کردن او است تا با این کار مظلومیت خود و عدم همکاری دولت کره جنوبی را ثابت کنند.

مامور « یو داهی » برای انجام ماموریتش توسط رئیس خود به فردی در کره معرفی می‌شود و آدرس محل ملاقات که دفتر یک کارآگاه خصوصی است به او داده می‌شود ولی شخص در راه تصادف کرده و خانم یو داهی به اشتباه فکر می‌کند آن شخص رابط همین « وو سو هان» کارگاه خصوصی است و قرار است به کمک هم اسلحه ها را از گانگسترهایی که در این فیلم به جای پوشیدن لباسهایی با یقه های بزرگ و رنگ های خیلی شاد، لباس هایی فاخر و مد روز با رنگ های تیره پوشیده اند و خود را مثل خلافکارهای آمریکایی کردند پس بگیرند.

فیلم عملیات ممکن را می‌توان به دو بخش کمدی و اکشن که هیچ ارتباطی به هم ندارند تقسیم کرد در نیمه اول این فیلم، ما داستانی تمام کمدی را می‌بینم با تمام مولفه های آن و در بخش دوم یک فیلم اکشن را شاهد هستیم.

در بخش کمدی فیلم گاهاً از ریتم می‌افتد و اگر تحمل شوخی های دم دستی و در جاهایی زن و شوهری را نداشته باشید ترجیح می‌دهید که به سراغ کارهای خود بروید اما شاید تنها چیزی که باعث دیدن ادامه فیلم شود حضور این دو در صحنه ها قتل و گذاشتن رد پا از خودشان در هر جنایت است به نحوی که هیچ تازه کاری هم چنین نمی‌کند و شاید این ساده بودن دو مامور، فیلم را جلو می‌برد.

بخش اکشن داستان با گرته برداری از جکی چان و با استفاده روش رزمی او که استفاده از ابزارهای دم دستی است در دعوایی در آشپزخانه یک هتل شروع می‌شود و تا کشتن همه خلافکاران در انتهای فیلم ادامه پیدا می‌کند.

کیم هیونگ جو نویسنده وکارگردان این فیلم کمدی اکشن با نامی که انتخاب کرده انسان را ناخود آگاه ما را یاد فیلم های عملیات غیر ممکن با بازی تام کروز می‌اندازد ولی نه می‌خواست از آن فیلم تقلید کند و نه می‌دانست تکلیفش در تولید فیلم چیست هدفش تنها ساختن یک فیلم کمدی اکشن بوده که ابتدا بخش کمدی را نوشتند و بعد پیش خود گفته پس بزن بزنش چی شد؟ خوب حالا اکشن و شروع کردن به خلق صحنه های اکشن در واقع فیلم انسجام فیلمی با دو ژانر را ندارد و این یکی از بزرگترین ایرادات فیلم است.

عملیات ممکن زنه

تا اواسط فیلم بجز قاب عکس های که بر روی میز و دیوار اتاق کار وو سو هان کارآگاه خصوصی که نشان می‌دهد زمانی لباس نظامی به تن کرده ما هیچ سابقه ای از او نداریم و فیلم در بخش اول او را آدمی دست و پا چلفتی که قادر به انجام هیچ کاری به درستی نیست و تنها هدفش از زندگی کسب درآمد است و برای پول بیشتر هر کاری می‌کند و هر کجا که مشکلی باشد فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد، می‌بینیم ولی به ناگاه در میانه دعواها او یک مبارز تمام عیار می‌شود که نشان می‌دهد دوره های سختی را گذرانده و در ماموریتهای مختلفی شرکت کرده است و به راحتی آدم می‌کشد و در عوض مامور یو داهی که تا الان فرمانده و همه کاره داستان بود به آدمی بدل می‌شود که برای حل مشکلاتش به دیگری متکی است.

به هر حال می‌توان این فیلم را سر آغاز راهی در تغییر ژانر کمدی اکشن یا همان کمدی جوپوک در سینمای کره جنوبی دانست که یکبار دیدن آن می‌تواند لذت بخش است.

برای دیدن این فیلم اینجا را توسط موس فشار دهید اگر هم با گوشی می‌بینید اینجا را توسط انگشت بصورت نرم فشار دهید

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار