لبخند سبز -اگر یک روز به ما میگفتند گردشگر ی خواب هم وجود دارد قطعا خودمان و تمام دوستان و آشنایان و کسبه محل را برای تنبیه بدنی و عقلی شخص گوینده بسیج میکردم که این چه حرف مزخرف و چرتی است که شما میزنید مگر میشود طرف پول هتل بدهد رنج سفر به جان بخرد بعد از شب تا صبح و از صبح تا شب در هتل بخوابد مگر سقف خانه شان چکه میکند؟
کپ مرگش را در خانه بگذارد و غذا را هم از بیرون سفارش دهد این همه ادا و اطوار ندارد ولی دل غافل که ملت سایر ممالک مترقبه و درد و رنج نکشیده در ینگه دنیا و سایرین درب خانه را بسته و به هتل رفته و چیز کلاس برای ما میگذارند که رفتیم « گردشگر ی خواب» کردیم.
خوب بیل کلینتون به کمرتان بزند که در زدن به کمر ید طولایی هم دارد همین را در خانه خودتان عملی کنید به هر حال خواستیم بگوییم همچین چیزهایی هم هست در ادامه مقاله هندوستان تایمز را برایتان آوردیم تا باور کنید که مردم بابت خوابیدن هم پول میدهند بعد ما یک ویلا تک اتاقه 20 متری در شمال کشور اجاره میکنیم تا خود صبح نمیخوابیم چون پول دادیم اگر میخواستیم بخوابیم چه کرمی بود این همه راه تا اینجا بیاییم
کارشناسان « گردشگر ی خواب» میگویند شاهد روند رو به رشد در تعداد هواداران استراحت، آرامش و سلامتی در طول سفر هستند.
در دنیایی که استرس در آن غالب است و فرسودگی شغلی اجتنابناپذیر به نظر میرسد، صنعت گردشگر ی به راه فراری دلگرمکننده روی آورده است؛ « گردشگر ی خواب». این روند نوظهور که به نام «گردشگری رویا» شناخته میشود، اولویت را به آرامش و بازسازی جسمی و روحی میدهد، نه بازدید از جاذبههای گردشگری.
گردشگری خواب اکنون بازاری جهانی با ارزش حیرتانگیز ۶۴۰ میلیارد دلار دارد و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۸ از یک تریلیون دلار فراتر رود. همچنین، گزارش شرکت اطلاعات بازار «HTF» افزایش گردشگری سلامت را برجسته کرده و نشان میدهد که ۷۰ درصد از مسافران هندی به دنبال تجربههای جامع سلامتی هستند و ۵۷ درصد از آنها در تعطیلات بر سلامتی تمرکز دارند؛ هدفی که کاملاً با گردشگری خواب همخوانی دارد.
آشیش کومار، مشاور سفر در دهلی میگوید: «تعطیلات خواب فرصتی برای فرار از استرسها و روزمرگیهای زندگی روزانه است و به افراد کمک میکند بهتر بخوابند. همچنین فرصتی برای فاصله گرفتن از کار و تمرکز بر خودشان است.»
کمخوابی به یک نگرانی رو به رشد تبدیل شده است و بسیاری از افراد برای داشتن خواب کافی تلاش میکنند. در هند، ۱۳ درصد از جمعیت به طور میانگین کمتر از پنج ساعت در شب میخوابند.
اقتضائات زندگی مدرن از جمله ضربالاجلهای فشرده، اعلانهای مداوم و شلوغیهای شهری، خواب باکیفیت را به یک کالای لوکس تبدیل کرده است. کمخوابی مزمن اغلب بهایی است که برای هماهنگی با این زندگی پرشتاب پرداخت میشود. مارک سندز، معاون بخش سلامتی در مجموعه هتلهای «Six Senses» میگوید: «خواب اساس سلامتی است. بدون آن، سایر جنبههای سلامتی مانند تغذیه، ورزش و ذهنآگاهی نمیتوانند به بالاترین ظرفیت خود برسند.»
بازنگری در تجربه سفر
هتلها و مراکز سلامتی برای رفع این نیاز، تجربیاتی را طراحی کردهاند که خواب و رفاه کلی را در اولویت قرار میدهد. به عنوان مثال، در راجستان، به مهمانان کیتهای خواب شامل کیسه بالش اسطوخودوس، روغنهای آرامشبخش و کتابچهای به نام «کتاب کوچک برای پیوند مجدد» ارائه میشود. همچنین، ابزارهای فناورانه مانند حلقههای ردیاب خواب به کارشناسان اجازه میدهد تا توصیههایی برای خواب بهینه ارائه کنند. مارک سندز توضیح میدهد: «این فقط درباره کمیت نیست، بلکه کیفیت خواب نیز اهمیت دارد. ما ترکیبی از درمانهای سنتی و فناوریهای پیشرفته را برای تضمین خوابی بازسازیکننده برای هر مهمان ارائه میدهیم.»
حتی منوهای برخی هتلها برای بهبود خواب طراحی شدهاند. سومت سوری، مدیر کل هتلهای وستین در بمبئی (هند) میگوید: «غذاهایی چون ماهی سالمون وحشی کبابی با کینوا و گردو، همراه با چایهای گیاهی آرامشبخش، بدن و ذهن را تغذیه میکنند و یک خواب خوب شبانه آرام را تضمین میکنند.»
راهحلهای شخصیسازی شده برای خواب
بستههای سفارشی خواب به جاذبهای عمده تبدیل شدهاند. سخنگوی هتلهای «ITC» میگوید: «بستههای خواب شامل منوی بالش، منوی خواب و روغنهای ضروری است که تقاضای رو به رشد برای تجربیات سفارشی را برآورده میکند. مهمانان به طور فزایندهای به دنبال خدمات سلامتی شخصیسازیشده هستند. بالشهای نرم، لحافها، پردههای تاریک و بالمهای اسطوخودوس، فضایی عالی برای خواب ایجاد میکنند. تختهای بهشتی نیز چیزی فراتر از راحتی است و برای خوابی عمیق و بازسازیکننده طراحی شده است.»