menusearch
labkhandsabz.ir

فواید استفاده از باتوم در کوه و ماشین

جستجو
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۱:۱۸
۱۴۰۱/۱۱/۲۹ شنبه
(0)
(0)
فواید استفاده از باتوم در کوه و ماشین
فواید استفاده از باتوم در کوه و ماشین

استفاده از باتون | عاشقان طبیعت ایران | فواید استفاده از باتون کوهنوردی

اباذر صالحی

لبخند سبز - باتوم یا باتون کوه نوردی از آن جمله وسایلی است که هر کوه نوردی باید در کوله پشتی، دستش و یکی هم در ماشین برای موقعیت های حساس داشته باشد تا بتواند از خود در برابر انواع موجودات موذی و دیوانه محافظت کند همچنین بتواند خیلی راحت مسیر را بپیماید، این وسیله کاربردی که نوع تلسکوپی یا همان جمع شونده آن به راحتی در زیر صندلی ماشین و کنار دست راننده قرار می‌گیرد می‌تواند خدمات بسیاری را به شما در کوه نوردی ارائه نماید جنس بدنه این وسیله کاربردی از آلمینیوم است که در ادامه به ذکر موارد استفاده از آن در کوه می‌پردازیم، فقط حواستان باشد زیر صندلی ماشین جا نماند چون احتیاج دارید.

در باب فواید استفاده از باتوم مطالعه‌ای توسط اساتید دانشگاه نورث اومبریا انجام شد که برای اولین بار نشان داده است که باتوم کوهنوردی به حفظ عملکرد ماهیچه کوه‌پیماها کمک می‌کند و درعین‌حال به‌طور قابل‌توجهی درد روزهای بعدی کوه‌پیمایی را می‌کاهد.

در این مطالعه، ۳۷ مرد و زن ورزشکار به دو گروه با تناسب‌اندام برابر تقسیم شدند و از آنان خواسته شد به کوه اسنودون، مرتفع‌ترین کوه انگلستان و ولز صعود کنند و فرود آیند.

در میان یک گروه باتوم توزیع شد و نحوه استفاده از باتوم کوهنوردی به آنان آموزش داده شد، درحالی‌که گروه دیگر بدون باتوم کوه‌پیمایی کردند. هر دو گروه در شب قبل غذایی مشابه خوردند؛ صبحانه‌ای مشابه صرف کردند، بار هم‌وزنی را حمل کردند و در طی صعود و فرود استراحت‌های برنامه‌ریزی‌شده مشابهی داشتند.

ضربان قلب شرکت‌کنندگان و perceived exertion rating هر فرد در طی کوه‌پیمایی ثبت شد. سپس در پایان کوه‌پیمایی و در فواصل ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت پس‌ازآن آسیب و عملکرد ماهیچه از طریق آزمون‌های مختلف ارزیابی شدند.

 

استفاده از باتون | پایگاه خبری گردشگری لبخند سبز | فواید استفاده از باتون کوهنوردی

 

نتایج نشان دادند گروه استفاده‌کننده از باتوم، درد ماهیچه بسیار کمتری داشتند. این گروه توان ازدست‌رفته کمتر و بهبودی سریع‌تر بلافاصله پس از کوه‌پیمایی در مقایسه با گروه کنترل داشتند. دردی که توسط خود افراد ارزیابی شد در ۲۴ ساعت در هر گروه بالا رفت اما در گروه باتوم دار هم در این زمان و هم در ۴۸ ساعت به‌طور قابل‌توجهی پایین بود.

به‌علاوه، سطوح آنزیم کراتین کیناز (که نشان‌دهنده آسیب عضله است) در زمان ۲۴ ساعت در گروه بدون باتوم بسیار بیشتر بود، درحالی‌که سطوح آنزیم گروه باتوم دار نزدیک به سطوح قبل از راهپیمایی بود. این امر نشان می‌دهد که آسیب ماهیچه‌ای که داشتند قابل‌اغماض بود.

تولیدکنندگان باتوم اظهار داشته‌اند که باتوم‌ها می‌توانند نیروهای وارد بر مفاصل پایین بدن را تا ۲۵ درصد کاهش دهند. اما، تحقیق موجود محدود به آزمایشگاه یا مکان‌های بیرون غیر کوهستانی، نظیر پیست‌های دومیدانی بوده است و تنها بر بررسی‌های بیومکانیکی درزمینهٔ فشار بر مچ پا، زانو و مفصل ران متمرکز بوده است.

این اولین مطالعه مستند در مورد تأثیر باتوم‌ها در محیط‌هایی است که این وسیله برای آن طراحی‌شده‌اند. دکتر گلین هواتسن، مسئول انجام مطالعه می‌گوید: “نتایج، مدرک قوی را ارائه می‌کنند که باتون‌ها دامنه آسیب ماهیچه را، در طی کوه‌پیمایی یک‌روزه، تقریباً تا نقطه محو کامل کاهش می‌دهند.

 

 

استفاده از باتون | پایگاه خبری گردشگری لبخند سبز | فواید استفاده از باتون کوهنوردی

 

جلوگیری از آسیب وارده بر عضله احتمالا انگیزه (فرد) را بهبود می‌بخشد و بدین خاطر باعث می‌شود افراد به مدت طولانی‌تری از فواید ورزش بهره برند.

احتمالا مزیت مهمتر آن است که فواید استفاده از باتوم در کاهش فشار به قسمت‌های پایین بدن، افزایش ثبات و کاهش آسیب ماهیچه می‌تواند به اجتناب از آسیب در روزهای بعد از راهپیمایی هم کمک کند.

اغلب افت زمان واکنش و حس وضعیت، همراه با عضله‌های آسیب دیده است که سبب افتادن و لغزیدن می‌شود که می‌تواند منجر به آسب بیشتر در زمین کوهستانی یا ناهموار شود. این یافته‌ها به طور خاص کاربرد قوی برای ورزشکارانی دارد که می‌خواهند فعالیت چند روزه در زمین‌های کوهستانی انجام دهند.”

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر