menusearch
labkhandsabz.ir

استخر لاهیجان نگین گیلان

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۶:۵۹
۱۴۰۲/۲/۲۲ جمعه
(0)
(0)
استخر لاهیجان نگین گیلان
استخر لاهیجان نگین گیلان

استخر لاهیجان - لبخند سبز

اسد صالحی

لبخند سبز - لاهیجان یکی از معروفترین و زیباترین شهرهای گیلان است، شهری که او را عروس گیلان میخوانند. شهری که به «شیطان کوهِ» زیبا تکیه زده و به باغهای سبز چای و شالیزارهای برنجش شهره است و هر ساله هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

لاهیجان شهری کوچک با خیابان‌بندیهای زیبا و مرتب است، شهری که اگر از بلندای شیطان کوه به آن نگاه کنید انگار نقشهای مدل‌سازی شده از یک شهر ایده آل است، شهری با بامهای سرخ سفالی (که البته این روزها آپارتمانها دارند جای این خانهها را میگیرند) و طبیعتی سرسبز و زنده. اما چیزی که لاهیجان را بیش‌ازپیش به شهری زیبا و دل‌فریب بدل کرده دریاچه‌ای بزرگ است که چون فیروزه‌ای زیبا در میان شهر قرارگرفته است؛ این دریاچه را «استخر لاهیجان» مینامند.

می‌گویند این استخر را شاه‌عباس ساخته تا آبی که از کوه جاری می‌شود برای آبیاری شالیزارها ذخیره گردد. استخر شاه‌عباسی حالا نگینی بر دل لاهیجان شده، استخری بزرگ با دورنمایی از شیطان کوهِ همیشه‌سبز و حاشیه شمشاد کاری شده و بلواری پر از گل و منظرهای از مرغ‌های دریایی و مرغابی‌های وحشی که بر آسمان پرواز میکنند، بر سطح آب می‌نشینند و شنا می‌کنند و آدم را غرق غوغای خودشان می‌کنند.

درون این استخر بسیار بزرگ که چون رودخانه‌ای جاری در میانه شهر آرام‌گرفته، جزیره‌ای مربعی شکل هم هست که قدیمیها به آن «میان پشته»می‌گویند. گویا شاه‌عباس در این مکان برای خودش کاخی ساخته بوده که حالا نشانی از آن نیست. این جزیره کوچک که با پلی سیمانی که به برون راه دارد، حالا به بخش خصوصی واگذار گردیده و بدل به رستوران و مکانی برای پذیرایی از گردشگر ان و برگزاری جشن‌ها شده است. نمای استخر و جزیره کوچکِ میانش در شب دیدنی است، حاشیه استخر چراغانی است و جزیره و پلی که به آن می‌رسد با چراغهای آبیِ مایل به بنفش نورانی شدهاند و تصویری رؤیایی را خلق کرده‌اند.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار