menusearch
labkhandsabz.ir

احیای شعر ایرج میرزا در تئاتر؛ آوازِ ول‌شدگان بر صحنه شهرزاد

جستجو
سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ | ۲۱:۳۰:۳۰
۱۴۰۴/۱/۲۳ شنبه
(1)
(0)
احیای شعر ایرج میرزا در تئاتر؛ آوازِ ول‌شدگان بر صحنه شهرزاد
احیای شعر ایرج میرزا در تئاتر؛ آوازِ ول‌شدگان بر صحنه شهرزاد

ایرج زهره منوچهر - لبخند سبز

مهدی صالحی

لبخند سبزنمایش با الهام از منظومه عاشقانه ایرج میرزا داستان زهره (الهه زیبایی) و منوچهر (جوانی زمینی) را در قالب یک کنسرت نمایش روایت می‌کند. مهرداد آبجار با تلفیق هوشمندانه اشعار کلاسیک قاجار با طنز معاصر و موسیقی زنده اثری خلق کرده که هم میراث ادبی را احیا می‌کند و هم نقدهای اجتماعی سیاسی را در لایه‌های زیرین داستان جای می‌دهد. اشاره به ممیزی هنری و محدودیت‌های ایدئولوژیک در قالب طنز از نقاط برجسته متن است. بااین‌حال گاهی افزودن شوخی‌های امروزی به اشعار تاریخی موجب شکاف لحنی می‌شود.

 

 ۲. کارگردانی و نوآوری هنری

آبجار با استفاده از فضاسازی مینیمال و تمرکز بر دیالوگ‌ها امکان درخشش بازیگران و موسیقی را فراهم کرده است. ایده تبدیل گروه موسیقی (گروه «آوای موج» یا «ول شدگان») به یکی از شخصیت‌های نمایش به‌جای پس‌زمینه بودن از خلاقیت‌های چشمگیر کار است. این رویکرد ریتم پویایی به اثر بخشیده هرچند در برخی سکانس‌ها غلبه موسیقی بر دیالوگ‌ها وضوح کلام را کاهش می‌دهد.

 

 ۳. بازیگری و عملکرد هنرمندان

 آرزو کریمی زند (زهره): اجرایی نرم و چندلایه ارائه می‌دهد که ظرافت‌های عاطفی نقش را به‌خوبی منتقل می‌کند.

 رضا صمدپور (ایرج): با ترکیب طنز و جدیت شخصیت شاعر قجری را باورپذیر می‌کند و فاصله تاریخی را با مخاطب امروزی می‌زداید.

 مهدی رکنی (منوچهر): با تن صدای خاص و حرکات ریز تضاد درونی شخصیت را عینی می‌سازد.

 امیر غفارمنش (راوی): حضوری تسلط بر صحنه دارد و نقش دوگانه «راوی ناظر ارشاد» را با طنزی تلخ اجرا می‌کند که به نقد سیستمهای نظارتی هنر می‌انجامد.

نکته ضعیف: هماهنگی نامتوازن برخی هنروران فرعی لحظاتی از نمایش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 

 ۴. عناصر فنی و زیبایی‌شناختی

 موسیقی: قلب تپنده نمایش است. اجرای زنده گروه با سازهای جنوبی (نی‌انبان) و ریتم‌های آفریقایی فضایی غنی می‌سازد و نمایش را از قالب متعارف تئاتر خارج می‌کند.

 صحنه‌پردازی: سادگیِ هوشمندانه دکور با المان‌های نمادین (مثل پلکان مرکزی) تمرکز مخاطب را بر سیر داستان حفظ می‌کند.

 نورپردازی: اگرچه در صحنه‌های دراماتیک مؤثر است اما در بخش‌های نوازندگان فاقد ظرافت لازم گزارش‌شده و گاه با حرکت‌های بی‌مورد عوامل تداخل ایجاد می‌کند.

 صدا: مشکلات فنی در صندلی‌های انتهایی سالن وضوح دیالوگ‌ها و آوازها را مختل می‌کند.

لبخند سبز - تئاتر

 ۵. درون‌مایه‌ها و تأثیر اجتماعی

نمایش با محوریت «عشق به‌مثابه رهایی» مفاهیمی مانند غرور جنون و آزادی را واکاوی می‌کند. طنز گزنده اثر ابزاری برای نقد ساختارهای قدرت (سانسور ممیزی) و بازتاب دغدغه‌های معاصر هنرمندان ایرانی است. همچنین احیای اشعار کمتر شناخته‌شده ایرج میرزا گامی ارزشمند در معرفی ادبیات کلاسیک به نسل جدید است. استقبال گسترده مخاطبان و تمدید اجراها در تهران و شهرستان‌ها (مثل شیراز) گواه موفقیت این اثر در ترکیب سرگرمی و عمق محتوایی است.

 

 جمع‌بندی نهایی

«ایرج زهره منوچهر» اثری جسورانه و نوآورانه است که با احیای میراث ادبی ایران و تلفیق آن با زبان امروزی هم مخاطب را می‌خنداند و هم به تأمل وا‌می‌دارد. هرچند کاستی‌های فنی (صدا نور) و لحظات ضعف در هماهنگی گروهی از کمال آن می‌کاهد اما قدرت بازیگران خلاقیت کارگردانی و عمق محتوایی آن را به یکی از آثار متمایز تئاتر معاصر تهران تبدیل کرده است. این نمایش نه‌فقط یک سرگرمی بلکه «سفری موزیکال به دنیای عشق و اعتراض» است.

مرتبط با این بخش
 نقد نمایش «این زندگی مال کیه؟»، پیکاسوی فلج در نبرد مرگِ باکرامت!بوسه‌های ناتمام، پارادوکسی که صحنه را گروگان گرفت جایزه‌های جهانی برای اثری که توالت‌های عمومی را به صحنه تئاتر بدل کرد! اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر(منتشر شده در ایرنا و جام جم)امشب به صرف بورش بدون خون، حمام سردی که عشق در آن غرق شد!(انتشار در ایرنا)باخ، وقتی موسیقی، دیالوگ صحنه را می‌نوازد!نقد نمایش «من، او، آن»، روایتی زنانه از گم‌شدگی در آخر خطاژدهاک، آتش انتقام در قفس اجرایی تک‌نفره!پرواز در ذهن اوتیستیک، وقتی تئاتر، مرزهای نادیده را می‌شکند!محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟هورباکس: طنین فریادهای گم‌شده در پیچ‌وخم‌های چهارراه ولیعصرماهی‌ای که در تور ایستایی گرفتار شد؛ نقد نمایش «ماهی رها» به کارگردانی ژاله صامتینمادگرایی و هویت جمعی در تئاتر تن‌هاتحلیل افسانه ببر؛ وقتی تئاتر از قدرت تخیل مخاطب سخن می‌گویدنقد نمایش اتاق سفید؛ رویارویی شعرگونه با واقعیت تلخ سرطان کودکاننقد نمایش آنامورفیک ؛ وقتی مخاطب بازیچه قدرت مطلق می‌شود
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
طراحی توسط سایت ساز خبری