menusearch
labkhandsabz.ir

محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟

جستجو
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ | ۱۸:۳۸:۳۱
۱۴۰۴/۳/۳۱ شنبه
(0)
(0)
محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟
محاکمه سقراط در زندان اصفهان یا تهران؟

در نقش سقراط - لبخند سبز

مهدی صالحی

لبخند سبز - مرتضی محمدیان در نمایش «در نقش سقراط» با جسارتی کم‌نظیر، محاکمه تاریخی سقراط را به دادگاهی معاصر در قلب اصفهان تبدیل می‌کند. این اثر که در فضای رازآلود زندان کهن میدان نقش جهان اجرا می‌شود، نه بازسازی صرف تاریخ که آینه‌ای است روبروی جامعه‌ای که «پرسشگری را جرم می‌داند». رضا بهرام در نقش سقراط، با ایفایی نفس‌گیر، مرز میان بازیگر و فیلسوف را محو می‌کند: چهره‌اش از زیر نور فانوس‌های قدیمی، هم‌زمان ترس و شکوه یک شهید اندیشه را فریاد می‌زند.

 

 نوآوری در کارگردانی: زندان به مثابه صحنه

محمدیان با استفاده هوشمندانه از فضای زندان تاریخی صفوی (با دیوارهای ستبر و زنجیرهای زنگ‌زده)، مخاطب را در موقعیت «شهروند محکوم» قرار می‌دهد. طراحی صحنه مینی مال، تنها با یک نیمکت چوبی و کوزه آب، تمام تمرکز را بر دیالوگ‌های آتشین معطوف می‌کند. او در مصاحبه با ایران تئاتر تأکید دارد: «سقراط امروز در هر کوچه‌ای زندانی است؛ می‌خواستم تماشاگر حس کند در سلول اوست». حرکت بازیگران در میان تماشاگران و پرسش‌های مستقیم («تو حاضر بودی شوکران را بنوشی؟»)، چهارمین دیوار را می‌شکند و هر بیننده را به متهم دادگاه بدل می‌کند.

 

 بازیگری: رضا بهرام یا سقراط؟

بهرام با حرکات حساب‌شده و سکوت‌های معنادار، سقراطی را می‌آفریند که نه قهرمانی دور از دسترس که انسانی آسیب‌پذیر است. صحنه نوشیدن شوکران ــ که در آن با چشمانی بسته، سرود آزادی را زمزمه می‌کند ــ یکی از درخشان‌ترین لحظات تئاتر امسال است. نقش‌های مکمل نیز هوشمندانه طراحی شده‌اند: «افلاطون جوان» (سروش طاهری) با نگاهی سرشار از حیرت، نماد نسلی است که باید بار اندیشه را به دوش بکشد.

 

 درون‌مایه: پرسشگری در عصر سکوت

نمایش با وام‌گیری از «رساله آپولوژی» افلاطون، سه پرسش بنیادین را پیش می‌کشد:

 آیا حقیقت‌گویی خودکشی سیاسی است؟

 جامعه چه کسانی را به مرگ محکوم می‌کند: مجرمان یا بیدارگران؟

 سکوت در برابر ظلم، چه تفاوتی با نوشیدن شوکران دارد؟

دیالوگ محوری سقراط ــ «من با مرگم شما را محکوم می‌کنم!» ــ در فضای زندان صفوی، طنینی ترسناک می‌یابد. تماشاگران در اجرای پایانی برخاسته‌اند و فریاد زده‌اند: «سقراط زنده است!» ــ پاسخی که خود گواه اثرگذاری نمایش است.

سقراط - لبخند سبز

 نقد فنی: سادگی به مثابه سلاح

 نورپردازی (علیرضا بهرامی): تنها با سه فانوس دست‌ساز، فضایی پرالتهاب خلق می‌کند. سایه‌های غول‌آسای بازیگران بر دیوارهای زندان، استعاره‌ای از سنگینی تاریخ است.

 موسیقی (شروین مهاجر): نوای نی تنها در صحنه مرگ، یادآور مویه‌های باستانی ایرانی است.

 لباس (لیلا یزدانی): ردای ساده سقراط در تقابل با لباس‌های خاکستری نگهبانان، نماد تقابل فرد و سیستم است.

 

 ضعف‌ها: اجرا در بند محدودیت‌ها

طولانی بودن مونولوگ‌های فلسفی (بیش از ۲۰دقیقه) می‌تواند مخاطب عام را خسته کند. همچنین، عدم استفاده از زیرنویس برای دیالوگ‌های یونانی، فهم برخی ارجاعات را دشوار کرده است.

این نمایش ثابت می‌کند سقراط نه در آتن که در ذهن هر انسان پرسشگری زنده است ــ حتی اگر جامعه او را در زندانی از سکوت دفن کند.

مرتبط با این بخش
نقد نمایش دایره گچی قفقازی، داستانی تمثیلی از عدالت و اخلاقزندگی گالیله در صحنه نمایش تهران نقد نمایش مهمان عوضی به نویسندگی و کارگردانی عباس ایمانی نقد نمایش «این زندگی مال کیه؟»، پیکاسوی فلج در نبرد مرگِ باکرامت!احیای شعر ایرج میرزا در تئاتر؛ آوازِ ول‌شدگان بر صحنه شهرزادبوسه‌های ناتمام، پارادوکسی که صحنه را گروگان گرفت جایزه‌های جهانی برای اثری که توالت‌های عمومی را به صحنه تئاتر بدل کرد! اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر(منتشر شده در ایرنا و جام جم)امشب به صرف بورش بدون خون، حمام سردی که عشق در آن غرق شد!باخ، وقتی موسیقی، دیالوگ صحنه را می‌نوازد!نقد نمایش «من، او، آن»، روایتی زنانه از گم‌شدگی در آخر خطاژدهاک، آتش انتقام در قفس اجرایی تک‌نفره!پرواز در ذهن اوتیستیک، وقتی تئاتر، مرزهای نادیده را می‌شکند!هورباکس: طنین فریادهای گم‌شده در پیچ‌وخم‌های چهارراه ولیعصرماهی‌ای که در تور ایستایی گرفتار شد؛ نقد نمایش «ماهی رها» به کارگردانی ژاله صامتی
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار
طراحی توسط سایت ساز خبری