menusearch
labkhandsabz.ir

صنایع دستی تبریز سوغاتی ماندگار

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۳:۴۲
۱۴۰۳/۳/۵ شنبه
(0)
(0)
صنایع دستی تبریز سوغاتی ماندگار
صنایع دستی تبریز سوغاتی ماندگار

فرش تبریز - لبخند سبز

لبخند سبز - سوغات واژه‌ای ترکی است به معنای تحفه و سوغات یا ره‌آورد کالایی است که مسافران و گردشگر ان از یک شهر، روستا یا منطقه‌ می‌خرند تا پس از بازگشت از سفر به بستگان، دوستان یا آشنایان هدیه دهند. ره‌آوردها معمولاً جزء صنایع دستی، محصولات صنعتی و مواد غذایی ساخته شده در نواحی جغرافیایی هستند که در شهرهای مختلف ایران با توجه به اقلیم و فرهنگ آن بخش متفاوت است اما برخی از شهرها به دلیل قرار گیری در سر راه تجار و مسافران و مخصوصاً جاده ابریشم و همچنین میزان داد و ستد بیشتر تنوع کالایی بالایی دارند همانند شهر تبریز که انواع سوغاتی از صنایع دستی و منسوجات تا خوراکی های گونانگون را در دل خود جای داده است در در گذشته در مطلبی با عنوان تبریز شهر شیرینی های خوشمزهبه شیرینی های تبریز پرداختیم در ادامه این مطلب از پایگاه خبری لبخند سبز به بررسی سوغاتی های دست ساز یا همان صنایع دستی شهر تبریز می‌پردازیم


چرم تبریز

چرم معروف تبریز

چرم تبریز از دیرباز تاکنون به دلیل کیفیت بالا، طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور داشته است؛ به‌طوری که با برندهای خارجی فعال در این زمینه رقابت می‌کند و به خارج از کشور نیز صادر می‌شود. کافی است فقط یک بار یکی از این کفش‌های چرم را پا بزنید تا متوجه تفاوت آن با سایر نمونه‌های مشابه‌اش شوید. زمانی که شما صنایع‌دستی چرم را به‌عنوان سوغاتی برای عزیزان خود می‌برید، علاوه بر زیبایی و کیفیت آن، می‌توانید حس خوب محصولی که با دستان هنرمندان باسلیقه ساخته شده است را به آنان نیز منتقل کنید.

  • قالی تبریز

قالی سوغات معروف تبریز - لبخند سبز

یکی از مهم‌ترین مراکز تولید فرش دست‌بافت اصیل در ایران و حتی جهان، استان آذربایجان شرقی و به‌خصوص شهر تبریز است. در این شهر علاوه بر قالی و قالیچه، تابلو فرش با نخ ابریشم هم بافته می‌شود و جزو گران‌بهاترین سوغات تبریز به‌حساب می‌آید. فرش‌های تبریز به‌قدری زیبا و منحصربه‌فرد هستند که شورای جهانی صنایع‌دستی، تبریز را به‌عنوان «شهر جهانی فرش» نام‌گذاری کرده است. اوج شکوه و زیبایی این فرش‌ها به دوران صفویه برمی‌گردد که طرح‌ها شاهانه‌تر و پرنقش و نگارتر شدند. فرش تبریز در طرح‌های مختلفی از جمله طرح‌های هرتی، لچک ترنج، گلستانی شکارگاه و… بافته می‌شود که هرکدام از دیگری زیباتر و با طراوت‌تر هستند.

  • وَرَنی بافی (سوماک)

ورنی بافی در تبریز

ورنی بافی یکی از صنایع‌دستی تبریز است که کمتر از سایر صنایع‌دستی این منطقه موردتوجه قرار گرفته است. ورنی یک نوع فرش بدون پرز زیبا است که شباهت زیادی به گلیم دارد. قدمت این هنر به چند قرن پیش بازمی‌گردد و برای بافت آن بیشتر از رنگ‌های قرمز، سرمه‌ای، سفید و بنفش روشن استفاده می‌شود. استفاده از ورنی به‌عنوان زیرانداز بیشتر بین عشایر ارسباران و اهر رایج است که می‌توان آن را به‌عنوان منحصربه‌فردترین سوغات تبریز در نظر گرفت.

  • نقره کاری

نقره کاری در تبریز -  لبخند سبز

نقره‌کاری از جمله مهم‌ترین صنایع‌دستی تبریز است که در ابتدا از کشور ترکیه به آذربایجان شرقی و سپس به شهرهای دیگر ایران وارد شد. این سوغات تبریز به‌صورت خم‌کاری، لحیم‌کاری و قلم‌زنی روی فلز نقره انجام می‌شود و در شکل‌های مختلفی مثل سینی و آینه و سماور وجود دارد. اگر قصد تهیه این نقره‌کاری‌های بی‌نظیر را دارید، می‌توانید در بازارهای مختلف شهر تبریز به‌دنبالشان باشید.

  • قلم زنی

قلم زنی به روش دستی در تبریز - لبخند سبز

قلم‌زنی از جمله هنرهای سنتی ایرانی است که به‌صورت کنده‌کاری روی ظروف مسی، برنجی، نقره، طلا و مسی انجام می‌شود و دارای دو سبک اصفهانی و تبریزی است. در قلم‌زنی تبریزی به دلیل این‌که هنرمندان با حرکت و فشار مچ دست نقش‌ها را ایجاد می‌کنند، برجستگی‌های روی ظروف نیز دارای استحکام و درعین‌حال ظرافت بیشتری هستند. ظروف قلم‌زنی می‌توانند به‌عنوان یکی از زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین سوغات تبریز برای عزیزان شما باشند.

  • منبت کاری

منبت کاری در تبریز - لبخند سبز

منبت‌کاری به‌عنوان یکی از زیباترین هنرهای دستی و سنتی ایران در سرتاسر کشور رواج دارد و بسته به منطقه جغرافیایی، دارای طرح‌های مختلفی است. آثار منبت‌کاری را می‌توان روی ظروف نیز مشاهده کرد و به‌عنوان سوغاتی زیبا از شهر تبریز برای عزیزان خود به یادگار ببریم. این نکته را باید ذکر کنیم که قیمت این آثار بسته به نوع چوب و استادی که روی آن کارکرده فرق می‌کند.

  • گلیم بافی

گلیم بافی سوغات تبریز - لبخند سبز

یکی از زیباترین‌های سوغات تبریز بدون شک گلیم های آن است. اثری زیبا با نقش و نگارهایی چشم‌نواز و هنرمندانه که گویای اصالت و تمدن چند هزار ساله ایرانی است. این گلیم‌ها معمولاً با ابریشم، موی بز و پشم گوسفند تهیه می‌شوند که بسیار بادوام و زیبا هستند و گزینه بسیار مناسبی به‌عنوان سوغات شهر تبریز به شمار می‌رود. معروف‌ترین گلیم در این منطقه گلیم شاهسون است که طرح‌های بزرگ و برجسته میان نوارهای باریک در اطراف آن روی این مدل گلیم نقش بسته‌اند.

  • سفال و سرامیک

سفال تبریزی - لبخند سبز

به دلیل خاک مرغوب تبریز و مناطق اطراف آن، سفال و سرامیک به یکی از قدیمی‌ترین سوغات تبریز تبدیل شده است. آثار سفالی تبریز کیفیت بسیار بالایی دارند؛ به همین دلیل می‌توانید روی آن به‌عنوان یک هدیه و سوغاتی ارزشمند حساب کنید.

  • چاپ کلاقه ای (باتیک)

چاپ کلاقه ای روی پارچه در تبریز - لبخند سبز

این هنر زیبا به نوعی چاپ روی پارچه‌های ابریشمی مخصوصاً روسری گفته می‌شود که به نام کشور جمهوری آذربایجان در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و در کشورهایی مثل خود آذربایجان، اندونزی و ایران و… رواج دارد. طرح‌های چاپی در این روش از طریق رنگرزی و واکس روی پارچه ایجاد می‌شود که درگذشته بیشتر به‌صورت گیاهی و از گیاهانی مثل روناس، زردچوبه، پوست گردو و… تهیه می‌گردید. درواقع قطب اصلی تولید این اثر شهر اسکو در نزدیکی تبریز است ولی می‌توان انواع مختلف آن را در تبریز نیز پیدا کرد.

غذاهای سنتی ، دلمهٔ برگ مو ، کوفته تبریزی ، کوکو ، شیرینی‌ها ، آجیل ، اریس ، باسلوق ، پشمک ، خشکبار ، قرابیه ، نوقا ، صنایع دستی ، سفالگری ، سوزن‌دوزی ، قلم‌زنی روی مس ، قالی‌بافی ، کفش‌دوزی ، کنده‌کاری ، گلدوزی ، گلیم‌بافی ، معرق‌کاری ، منبت‌کاری ، نقاشی روی سرامیک ، نقره‌کاری نگارگری ، پایتخت‌های پیشین ایران ، تبریز ، شهرستان تبریز ، شهرهای استان آذربایجان شرقی ، شهرهای باستانی ایران ، شهرهای تخریب‌شده توسط زمین‌لرزه ، شهرهای دارای نام با ریشه زبان پهلوی ، شهرهای راه ابریشم ، شهرهای شهرستان تبریز ، مرکز استان‌های ایران ، معماری ایرانی ، لبخند سبز ، پایگاه گردشگری لبخند سبز ، پایگاه خبری گردشگری لبخند سبز ، اقتصاد گردشگری ، خبر سبز ، هفته‌نامه خبر سبز ، گردشگری ، ایرانگردی ، جاذبه های گردگشری ایران ، مهدی صالحی ، خرداد 1403 ، 1403 ، خرداد ، به کجا سفر کنیم ، جهانگردی ، مرضیه حمیدی مجد ، سوغات تبریز را از کجا بخریم ، سوغات تبریز در جدول ، پیج سوغات تبریز ، سوغات تبریز ، نوقا سوغات تبریز ، سوغات تبریز قرابیه ، سوغات تبریز ، کفش تبریز ، چرم تبریز ، قالی تبریز ، فرش تبریز ،
هدر سایت
هفته نامه خبر سبز
رپرتاژ آگهی
تبلیغات
تبلیغات2
تبلیغات3
تبلیغات4
تبلیغات5
دانلود نشریات لبخند سبز
آخرین اخبار